nieuws

Samenwerken met lastige collega’s: 4 technieken

Persoonlijke ontwikkeling

Je komt in je werk lastige mensen tegen in alle soorten en maten. Met deze vier verbluffend eenvoudige tactieken vallen die lastige collega’s opeens reuze mee. Probeer het maar uit.

Samenwerken met lastige collega’s: 4 technieken

Ze zijn er in alle smaken: arrogante mensen, stille types, mensen die zichzelf juist graag horen praten of die heel afstandelijk zijn. Omgaan met moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s kost vaak moeite en energie en soms kies je ervoor om ze uit de weg te gaan. Zeker als je merkt dat het samenwerken moeizaam verloopt.

Leer de taal van lastige mensen spreken

Iemand staat ‘s morgens niet op om jou bewust een nare dag te bezorgen, maar soms kan dat wel zo bij je overkomen. Hoe komt dat eigenlijk? Even uit de oude doos: er is een tijd geweest dat je iets niet kon, bijvoorbeeld de Franse taal spreken. Wellicht dat je op de middelbare school dacht: dat leer ik nooit. Iedereen om je heen leek het zo makkelijk te kunnen maar jij begreep er niets van. Langzamerhand, toen je de taal leerde, begreep je de Fransen tijdens je vakantie steeds beter en kon je zelfs een conversatie met ze voeren. Zo werkt het dus ook met de communicatie met moeilijke mensen, lastige klanten en klierige collega’s: het wordt een stuk gemakkelijker wanneer je ‘hun taal’ leert spreken.

De NLP-techniek kan hierbij helpen want deze methode versterkt je communicatieve vaardigheden. Maak kennis met NLP tijdens de training Managementassistent en NLP (aanrader)

Leer de onderliggende behoefte van de ander begrijpen

Mensen verschillen van elkaar. Met sommige mensen hebben we direct een klik, met andere is het alsof we op een verschillende golflengte zitten. We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat die ander zo anders denkt en doet dan wijzelf. Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. We interpreteren andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief met onze eigen ervaringen, behoeften en bedoelingen. Vaak bestempelen we dit dan als lastig of moeilijk gedrag. We vullen in en er ontstaat ruis en miscommunicatie.

Omgaan met bijvoorbeeld vervelende collega’s wordt een stuk makkelijker wanneer je de onderliggende behoefte van de ander beter gaat begrijpen. Je kunt dan gaan afstemmen op de ander en daarmee zal de relatie en communicatie een stuk harmonieuzer zijn. Belangrijk is dus dat jij actie gaat ondernemen. Wachten tot de ander gaat ‘veranderen’ geeft alleen maar ergernis, en dan vooral bij jezelf; de ander is zich vaak van geen kwaad bewust. Er is dus eigenlijk maar één simpele conclusie: degene die je het makkelijkste kunt veranderen ben je zelf. Advies: als je last hebt van het gedrag van de ander, is het dus aan jou om hier iets mee te doen.

Samenwerken met lastige collega’s

Hieronder vind je enkele bekende types van moeilijke mensen, lastige klanten en vervelende collega’s met tips hoe je met ze om kunt gaan.

Tactiek 1 De ‘overheersende en hooghartige lomperik’

De dominante en arrogante lomperik heeft de neiging om de grens op te zoeken en er overheen te gaan als hij geen tegengas krijgt. Hij (of zij) wil winnen en vindt het prettig om met anderen te sparren, liefst op gelijk niveau. Geef tegengas! Dit is wat hij (de overheersende lomperik) eigenlijk tegen je zegt als hij tegen je tekeer gaat. Hij wil graag dat jij het volgende doet:

  • Klets niet over me en schaad mijn vertrouwen niet.
  • Vat mijn assertiviteit niet op als een persoonlijke aanval.
  • Accepteer dat ik snel boos word en bedenk dat dit ook zo weer over is (vergeven en vergeten).
  • Kom voor jezelf op.
  • Toon je zelfvertrouwen en wees sterk en direct.
  • Draai er niet omheen.

Tactiek 2 De ‘interactieve en ouwehoerende optimist’

Laat graag van zich horen. Luisteren is niet zijn sterkste punt. Hij gebruikt veel woorden om zijn verhaal kracht bij te zetten maar vergeet nogal de samenhang van zijn verhaal. Pak dus zelf ook het woord, anders blijft hij praten. Dit is wat hij tegen jou zou zeggen over hoe je met hem om moet gaan:

  • Geef me vriendschap, genegenheid en toon belangstelling.
  • Entertain me met stimulerende verhalen en gezelligheid.
  • Waardeer mijn wilde fantasie en luister naar mijn anekdotes.
  • Probeer me niet te veranderen, accepteer me.
  • Wees zelfstandig en maak je niet afhankelijk van mij.
  • Laat me mijn gang gaan als ik dat wil.

Tactiek 3 De ‘evenwichtige en omzichtige twijfelaar’

Verstopt zich liever dan dat hij het middelpunt van de belangstelling is. Voor zijn eigen mening uitkomen is niet zijn sterkste punt en hij kan dan ook wat onzeker overkomen. Dit is wat hij zelf zou zeggen over hoe je met hem om moet gaan:

  • Benader me voorzichtig en aardig, ik hou niet van verrassingen.
  • Maak geen misbruik van mijn goedaardigheid.
  • Laat me uitpraten, ook als het in jouw oren niet zinnig klinkt.
  • Gun me de tijd m’n projecten af te maken en m’n besluiten te nemen (als je me opjaagt doe dat dan met een vriendelijk duwtje).
  • Laat zien dat je me aardig vindt.
  • Laat zien dat je waardeert wat ik doe en zeg.

Tactiek 4 De ‘minutieuze en gereserveerde perfectionist’

Houdt van privacy en neemt pas genoegen met een 10. Kwaliteit staat dus hoog in het vaandel en dat kan lastig zijn voor mensen die meer op kwantiteit sturen. Hij heeft behoefte aan veel informatie zodat hij een complete analyse van de situatie kan maken. Zinnen als ‘Geloof mij nu maar’ werken vaak averechts. Je zult merken dat wanneer je hem meer informatie geeft de samenwerking en de relatie veel beter zal zijn. Dit is wat hij zelf zou zeggen over hoe je met hem om moet gaan:

  • Gun me de tijd om alleen te zijn en mijn gedachten te analyseren.
  • Spreek eerlijk en oprecht met me en wees volledig.
  • Onthoud dat ik alleen afstandelijk en onaangenaam overkom omdat ik niet overhaast wil worden.
  • Maak er geen grapjes omheen, ik neem je dan niet meer serieus.
  • Als ik geïrriteerd raak, is het omdat ik mezelf niet kan uiten.
  • Onthoud dat ik een hekel heb aan luidruchtige mensen.
  • Gun me mijn privacy.

Zodra de je taal van de ander spreekt gaat hij je waarderen

Dus als je erin slaagt om die lastige collega’s goed te taxeren, weet je nu ook hoe je ze moet aanpakken en hoe je hun taal kunt spreken. Je ziet dat het in essentie niet zo moeilijk is om af te stemmen. Maar één ding is duidelijk: die lastige collega’s ga je niet veranderen. Zij zijn zoals ze zijn, en hebben een stijl ontwikkeld die kennelijk goed past bij wie ze zijn. Wat je wél kunt veranderen is hoe jij naar hen kijkt en hoe jij met hen omgaat. Zodra je de taal van de ander gaat spreken, gaan zij jou waarderen. Sterker nog, je krijgt opeens veel van ze gedaan. Wie zei er ook weer dat je een lastige collega hebt?

Auteur: Henk Veenhuysen | ikovertrefme.nl

Meer lezen

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren, en is een eigentijdse methode om effectief te communiceren. Verdiep je erin met onze serie over NLP:

Wat is NLP?
NLP Communicatiemodel
NLP Metamodel
NLP Rapport maken

Zelf aan de slag met NLP

Versterk je communicatieve vaardigheden. Maak kennis met NLP tijdens de training Managementassistent en NLP.

Of bekijk eens:

Helder en tactvol communiceren [training]
Managementassistent en NLP [3-daagse training]
Managementassistent en NLP [boek]

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels