nieuws

Zo word je assertief

Persoonlijke ontwikkeling

Assertief zijn is meer dan alleen ‘nee’-zeggen. Het betekent dat je weet waar je voor staat, en dat je in staat bent om daar naar te handelen. Twee trainers leggen uit hoe je dit kunt doen zonder dat het ten koste gaat van je collega’s.

Zo word je assertief

Allereerst: waarom zou je assertief willen worden? “Omdat het je gelukkiger maakt”, zegt Angela Wijers, trainer van de training Effectief assertief bij Management Support. “Tijdens mijn trainingen vraag ik de deelnemers vaak om zich een moment te herinneren waarop ze assertief waren. Hoe voelden ze zich toen? Ze noemen dan woorden als ‘trots’ en ‘zelfverzekerd’. En hoe voelden ze zich op de momenten dat ze niet assertief waren? Dan zeggen ze dat ze teleurgesteld waren, of kwaad op zichzelf. Ze voelden zich in een hoek gezet. Assertief zijn doet je dus goed.” 

>> Kennismaken met Angela Wijers? Tijdens de Management Support Workshopdagen geeft zij de workshop Effectief assertief <<

Meer eigenwaarde

Robert Haringsma, eigenaar van het Instituut voor Positieve Psychologie (IvPP), legt uit dat er grofweg drie redenen zijn waardoor mensen weerhouden worden om assertief te zijn. Ze hebben in de eerste plaats een gebrek aan eigenwaarde. Dus ze vragen zich af: ‘Wie ben ik om iets van een ander te vragen’. Ten tweede zijn ze bang voor de confrontatie. Ze willen aardig gevonden worden, en zijn angstig voor moeilijke gesprekken. En in de derde plaats hebben ze onvoldoende vaardigheden ontwikkeld om op een goede manier assertief te zijn.
Robert legt uit dat assertief worden voor een belangrijk deel gaat over het veranderen van je overtuigingen. “We geven bijvoorbeeld uitleg over de assertieve grondrechten die iedereen heeft, zoals ‘ik mag zelf weten wat ik doe’ of ‘ik mag zelf weten of ik het met de ander eens ben’. Ik verbaas me er wel eens over hoe snel dat soort overtuigingen bij mensen kunnen vallen. Het is niet bij iedereen zo, maar er zijn zeker kandidaten die bijna direct hun gedrag kunnen aanpassen en assertiever worden.”

Vaardigheden 

Een tweede stap is om minder bang te zijn voor de confrontatie. Robert: “Mensen hebben soms het gevoel dat ze pas iets waard zijn, als anderen hen leuk vinden. We geven hen het inzicht dat ze die goedkeuring van anderen niet constant nodig hebben. Zo leren ze om zich minder aan te trekken van het oordeel van anderen.”
Ook werkt Robert met de cursisten aan de vaardigheden om assertief te zijn. “Mensen hebben soms het gevoel dat ze een lang, verwarmd verhaal moeten vertellen, om een verzoek af te wijzen. Maar ze kunnen ook gewoon zeggen: ‘Het komt me nu niet zo goed uit’. En je kunt leren om feedback te geven, zonder beledigend of aanvallend te zijn. Dit doe je door de boodschap anders in te kleden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met: ‘Zou je mij een plezier willen doen…’. Deze vaardigheden oefenen we eerst tijdens de training. Daarna krijgen ze oefeningen om het ook in de praktijk toe te passen.”

Krachtig assertief

Angela werkt tijdens haar trainingen vooral aan gedragsveranderingen. “Managementassistenten zijn over het algemeen behulpzaam, en erg op de ander gericht. Ze laten zich gemakkelijk overdonderen. Ik leer hen tijdens de cursus om zich niet klein te maken, maar zich te gedragen als de volwassen vrouw die ze zijn.” De belangrijke elementen daarin zijn lichaamstaal, intonatie en woordgebruik. “Ik leer cursisten om stevig op de vloer te staan, luid en duidelijk te praten, en om krachtig taalgebruik te kiezen. Daarvoor moeten mensen over een drempel heen. Door het veel te doen, ervaren ze dat het effect heeft, en gaan ze het zich eigen maken.”

‘Zeg geen sorry als je niets verkeerds hebt gedaan’

Licht dominant

Angela zegt dat managementassistenten soms te maken hebben met dominante managers. “Ik leer hen om licht dominant gedrag terug te geven. Dat kan op een rustige, normale manier. Dus ga niet duiken, maar leg gewoon uit hoe het zit, bijvoorbeeld: ‘Dat komt me op dit moment niet uit, omdat ik eerst dit verslag wil afmaken. Wanneer moet het memo uiterlijk klaar zijn?’ Dominante managers kunnen dat hebben. En uiteindelijk komt het de samenwerking ten goede, omdat je geen ‘ja’ zegt terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt.”

Verdieping

Angela Wijers geeft de training Effectief assertief. Tijdens deze training krijg je tips om van ‘ik moet’ naar ‘ik wil’ te komen en leer je je eigen grenzen te bewaken en voor jezelf op te komen. Ook tijdens de Management Support Workshopdagen geeft ze de workshop Effectief assertief. Lees ook haar tips voor krachtig, proactief taalgebruik: de kracht van taal.

Reageer op dit artikel