checklist

Marketing voor ondersteuners

Taal en communiceren

Marketing alleen voor marketeers? Nee! Start maar met het vastleggen van je persoonlijke merk, ofwel domeinnaam….. Boer Tom, uit Boer zoekt vrouw, ging je voor en legde zijn naam al vast als merk. En boer Geert deed hetzelfde werd gisteren bekend. Ook van secretaresses en managementondersteuners wordt gevraagd om ambassadeur te zijn van de organisatie. Niet […]

Marketing alleen voor marketeers? Nee! Start maar met het vastleggen van je persoonlijke merk, ofwel domeinnaam….. Boer Tom, uit Boer zoekt vrouw, ging je voor en legde zijn naam al vast als merk. En boer Geert deed hetzelfde werd gisteren bekend.

Ook van secretaresses en managementondersteuners wordt gevraagd om ambassadeur te zijn van de organisatie. Niet alleen van de ‘tent’ in het algemeen, maar ook van het product of dienst dat je organisatie verkoopt of uitdraagt. Ben jij die actieve ambassadeur die jullie merk laat werken? En durf je ook jezelf als persoonlijk merk te laten zien?

Online marketing

Oude vormen van marketing passen niet meer bij deze tijd. Daarom staan we in de workshop Basisinzichten in marketing op de Workshopdagen, niet te lang stil bij die verouderde basis maar kijken we vooruit. Waar je voorheen een marketing jaarplanning of kalender maakte, is een projecttijd van een aantal weken tot maanden een meer realistische scope. Wat echter niet verdwenen is, is het doelen stellen met je merk en weten waar je klanten zich bevinden en waar zij over praten bijvoorbeeld. En om die doelen te bereiken moet je de juiste acties en aanpak kiezen. Hierin kun je als marketingondersteuner al starten met je toegevoegde waarde. Want heeft je manager of leidinggevende zelf tijd om deze acties en marketingactiviteiten te bewaken?

  • Gebruikmaken van de grote hoeveelheden data en inspringen op veranderingen van je klanten en doelgroepen. Hier is je signaalfunctie van belang.
  • Vooruit kijken met oog voor trends. Oog voor nieuwe vormen van marketing en marketingkanalen die jouw doelgroepen bereiken. Dat betekent dus ook verdiepen in je doelgroep: waar zijn zij? Met andere woorden: op welke media begeven zij zich, waardoor laten zij zich inspireren? Te denken valt aan online marketing, social media, mobiele marketing, blogs, e-mailmarketing, Whatsapp…

Trends 2015

Enkele trends voor 2015 in de online marketing (bron: Veldmerk, Jos Veldwijk).

  • Meer persoonlijke marketing in bijvoorbeeld e-mail en op websites; hoe waardevoller en relevanter jij en je bedrijf zijn voor iemand, des te hoger de kans op interactie.
  • Meer budget, gebruik en toegevoegde waarde van contentmarketing; dit is een manier om in contact te komen en te blijven met (potentiële) klanten door het delen van waardevolle informatie. Je creëert openheid.
  • Beter gevonden worden via content en de aandacht met content weten vast te houden. Via social media en zoekmachines wordt op content gezocht en kun je een database opbouwen met de behoeften van je volgers en gebruikers.
  • Meer gebruik en effectief inzetten van online videomarketing; echt laten zien hoe je product, dienst of bedrijf werkt in plaats van lange teksten, plaatjes of gebruiksaanwijzingen.
  • Meer aandacht voor mobile marketing door toename van mobiele apparaten. Doelgroep vaker per dag kort benaderen, berichten-Apps hebben de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan een Whatsapp-button op je website.

Waar gaat jouw marketinghart van stromen?

Lees ook

Vrouwen uiterst marketingcompetent
Personal branding kenmerk van moderne werkplek
Haalt je manager het maximale uit jouw ondersteuning?

Verdieping

Basisinzichten marketing [workshop]
Personal branding [training]

Reageer op dit artikel