vraag & antwoord

Waarom en wanneer gebruik je een disclaimer in e-mails of faxen?

Taal en communiceren

Bedrijven gebruiken een disclaimer in een e-mail bijvoorbeeld als voorzorgsmaatregel tegen misbruik van de inhoud van het bericht, om aan te geven dat het bericht vertrouwelijk is of alleen is bestemd voor de geadresseerde, of om aan te geven dat aan de inhoud van het bericht geen rechten kunnen worden ontleend. Stel dat de ontvanger […]

Bedrijven gebruiken een disclaimer in een e-mail bijvoorbeeld als voorzorgsmaatregel tegen misbruik van de inhoud van het bericht, om aan te geven dat het bericht vertrouwelijk is of alleen is bestemd voor de geadresseerde, of om aan te geven dat aan de inhoud van het bericht geen rechten kunnen worden ontleend. Stel dat de ontvanger op basis van het bericht bepaalde eisen stelt, dan kan de verzendende partij verwijzen naar de disclaimer.

Het is dus aan te raden om een disclaimer in e-mails op te nemen wanneer de organisatie veel correspondentie per e-mail voert waaraan juridische consequenties vast kunnen zitten. Of de disclaimer werkelijk wat uitmaakt als het tot een geschil komt, is nog maar de vraag. Een rechter zal dat bepalen.

Reageer op dit artikel