vraag & antwoord

Hoe werk je vitaler?

Faciliteren

Zitten aan de tafel, in de auto, achter het bureau, op de bank. We dachten met z’n allen dat we per dag zeven uur zittend doorbrachten. Maar dat is nog meer: 8,7 uur gemiddeld per dag. Niet heel goed. Hoe kom je van al die zituren af? 9 tips voor een actievere werkdag.  1. Beweeg […]

Hoe werk je vitaler?

Zitten aan de tafel, in de auto, achter het bureau, op de bank. We dachten met z’n allen dat we per dag zeven uur zittend doorbrachten. Maar dat is nog meer: 8,7 uur gemiddeld per dag. Niet heel goed. Hoe kom je van al die zituren af? 9 tips voor een actievere werkdag. 

1. Beweeg kort, maar vaak

Beweeg dus niet een keer, maar vele keren gedurende de hele werkdag. Minstens eenmaal per uur moet je even opstaan en bewegen. Niet lang, maar als korte micro-pauzes.

2. Loop naar je collega

Wat voorbeelden: Loop naar die collega toe zodra hij vrij is, in plaats van een mail te sturen.

3. Doe je mobieltje eer aan

Telefoon? Loop even naar een rustiger hoekje, dat is voor de collega’s ook aangenamer.

4. Drink minder, maar vaker

Gebruik een kleine drinkbeker in plaats van een grote, dan moet je vaker lopen om hem te vullen. Stop er ook water in, dat is beter dan koffie of thee.

5. Trap, trap, trap….

En neem altijd de trap, zeker als je naar beneden moet. Het scheelt – onder andere- de helft kans op diabetes type 2, nu en straks. Dat geldt ook bepaalde typen kanker. En dat alles komt weer omdat de grootste spiergroep in je lichaam, de bovenbeenspieren, niets doen bij stil zitten. Vetten en suikers hopen zich op, omdat ze minder worden afgevoerd.

6. Vergader staand (wordt het nog socialer ook)

Door staand te vergaderen bewegen we niet alleen meer maar houden we ook de vaart erin. Beslissingen worden sneller genomen en je laat meer non-verbale communicatie zien door de actieve houding die je aanneemt. Mensen die staand vergaderen zijn meestal enthousiaster over hun werk en minder geneigd om hun ideeën voor zichzelf te houden. Informatie delen gaat makkelijker als je staat. Zittend aan een tafel zijn mensen van nature meer geneigd om een soort domein voor zichzelf te reserveren (meestal begrensd door armbewegingen).

7. Investeer in bureaufietsen en balstoelen

Wie het drastischer wil aanpakken met de beweging kan investeren in zit-stabureaus, bureaufietsen en/of ergonomische balstoelen. Dat zijn een soort wiebelkrukken waar je tegenaan leunt. En de bureaufiets is een soort hometrainer achter het bureau. Zo kan je fietsen terwijl je tikt. Het vraagt enige oefening, weten we uit ervaring. Dat geldt voor meer ergonomisch meubilair: het is meestal even wennen en het vraagt wat oefenen, maar dan beginnen de voordelen op te vallen.

8. Gebruik de lunchpauze nuttig

De lunchpauze is een goede gelegenheid om, samen met collega’s, even de benen te strekken. Of: even kort een overleg in de open lucht te plegen.

9. Installeer een kantoor-douche

Door een douche- en/of kleedruimte aan te bieden, is het voor werknemers aantrekkelijker om op de fiets naar het werk te komen. Veel werknemers willen wel, maar zien het niet zitten om bezweet achter de computer te gaan zitten. De aanwezigheid van een douche lost dat probleem op.

Bron: PW De Gids

Reageer op dit artikel