blog

Actief luisteren

Geen categorie

Sommige mensen luisteren niet naar een ander. Ik ken iemand die, zodra ik iets vertel, het gesprek overneemt en het over haar eigen ervaringen met het onderwerp gaat hebben. Deze persoon kan dus niet luisteren en dat is heel vervelend. Het is niet alleen frustrerend voor mij maar uiteindelijk ook voor deze persoon zelf. Omdat die zich door niet te luisteren en altijd te praten isoleert.

Het belang van luisteren wordt vaak onderschat. Een oude wijsheid: Als je luistert leer je, als je praat zeg je wat je al weet. Voor managementondersteuners is het een onmisbare vaardigheid. Je bent immers de ogen en oren van je manager. Als je goed kunt luisteren zeggen mensen vaak dat ze een goed gesprek hebben gehad terwijl jij bijna niets hebt gezegd. Dit heeft als voordeel dat je zowel informatie hebt ingewonnen als een goede indruk hebt gemaakt. 

Actief luisteren is een samenspel tussen verteller en luisteraar. De verteller vertelt en de luisteraar reageert. Dat je een actief luisteraar bent, laat je zien en horen door een luisterhouding aan te nemen (iets naar voren geleund, alsof je naar een spannende film kijkt). Je kijkt de ander regelmatig aan en zorgt voor een passende gezichtsuitdrukking. Je maakt ‘luistergeluiden’ zoals ‘ja’ en ‘hmhm’ en je herhaalt een enkel woordje. Je vat zo nu en dan samen om te controleren of je het goed hebt begrepen: ‘Dus als ik het goed begrepen heb bedoel je dat …’ En je stelt de juiste vragen op het juiste moment.

Wat de juiste vragen zijn, is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je hoort. Het is in elk geval belangrijk het verschil te kennen tussen open en gesloten vragen. Open vragen beginnen met een vraagwoord zoals: wie, wat, waar, wanneer, waardoor, hoe en waarom. Gesloten vragen beginnen met een werkwoord en hebben ja of nee als antwoord. Ook kun je doorvragen als je meer over het onderwerp wilt weten.

Door naar praatprogramma’s op televisie te kijken kun je veel leren. Luister kritisch naar de vragensteller en stel jezelf vragen: Wat doet hij goed? Welke soort vragen worden gesteld? Waar erger ik me aan? Op die manier krijg je meer inzicht in wat een goed luisteraar moet doen en kun je bovendien toepassen wat jou aanspreekt. Als je luistert leer je… En wat de prater betreft, die weet toch al wat hij zegt!

Angela Wijers

Meer leren over actief luisteren? Op 20 september 2011 start de 3-daagse training Bewust mondeling communiceren.
Inschrijven kan
hier.

Reageer op dit artikel