blog

Het belang van pauzes nemen

Geen categorie

Je hersenen hebben immers afwisseling nodig.

Je voortdurend focussen op een bepaald onderwerp kost veel energie. Na verloop van tijd is het ‘optimum’ voorbij en kost concentratie je steeds méér energie: je verliest aandacht en doet langer over een bepaalde taak. Iedere landbouwer kan je vertellen dat als je tien seizoenen achter elkaar maïs verbouwt op een specifiek stukje grond, je die de grond eenzijdig uitput. Zo werkt het ook met je hoofd: zorg voor afwisseling tussen taken – en tussen actie en rust.

Stop dus met excuses bedenken waarom je niet kunt pauzeren! De meest gehoorde smoesjes:

‘Mijn agenda is helemaal volgepland met afspraken. Pauze, daar heb ik geen tijd voor.’
Dan plan je niet goed – of láát je niet goed plannen. Midden op de dag een half uur is echt nodig; een kwartier is echt wel het ‘bare minimum’. Een lunchvergadering is tot daar aan toe, zo lang er voor die lunch ook maar ruimte is is in het programma en je niet compleet dichtgetimmerd snel je mond leeg moet eten, omdat je anders het volgende agendapunt mist.

‘Als ik nu pauze neem, breekt me dat aan het einde van de dag op en moet ik langer blijven.’
Kletskoek… Je productiviteit in de middag daalt als je die pauze niet neemt. Als je een half uur pauze neemt en om half zes naar huis zou gaan, ben je die middag productiever dan iemand die geen half uur pauze neemt en om vijf uur naar huis gaat.

‘Als ik pauze neem wordt er door collega’s met scheve ogen naar me gekeken. Iedereen luncht hier aan zijn bureau en werkt door, dus ik voel me verplicht het ook te doen.’
Doorwerken tijdens de lunch is niet stoer – en eten aan je bureau is niet hetzelfde. Als in jouw organisatie het ‘hart voor de zaak’ wordt afgemeten aan het aantal uren dat je werkt, is er iets mis met de bedrijfscultuur. Dat geldt zowel voor het overwerken aan het einde van de dag, als het doorwerken tijdens de lunch. Je collega die pauze neemt is geen lanterfanter (althans, die pauze zegt daar niets over). Pauze is nodig om je batterij weer even op te laden.

Werk ze! (en pauzeer ze!)

Tekst: Karen Visser

Karen Visser is professional organizer en werkplektrainer en leert medewerkers op allerlei niveaus slim omgaan met tijd, taken en ruimte. Met haar bedrijf New Broom geeft ze trainingen en workshops over efficiënter en effectiever werken. Ze is licentienemer van de trainingen van Het Betere Werken. Daarnaast begeleidt ze mensen die hun werk en werkomgeving effectiever willen organiseren en geeft ze advies bij de invoering van HNW-trajecten. New Broom is lid van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).

Reageer op dit artikel