checklist

Organiseer je kantoor

Geen categorie

1. Kantoor inrichten

  • Beter is om van je kantoor geen opslagplaats te maken. Probeer zoveel mogelijk papier weg te gooien. Maak hierbij onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke documenten en kijk kritisch naar wat je bewaart. Verwijder onnodige kantoormeubelen en voorwerpen.
  • Gebruik je het meubilair in je kantoor waarvoor het bedoeld is? Richt je kantoor in met functionele meubels voor een optimaal gebruik.
  • Ga na hoe je je kantoorruimte gebruikt (bijvoorbeeld ontvangst of overleg) en richt het zo in dat je al je werkzaamheden kunt uitvoeren.
  • Houd je werkplek en kasten toegankelijk en zorg voor voldoende bewegingsruimte.
  • Houd bij het inrichten rekening met: lichtval, stopcontacten, verlichting, computer- en telefoonaansluitingen.
  • Ontvang je vaak mensen? Dan is het prettig om zicht te hebben op de deur.

2. Bureau

  • Het is er handig om 2 bureaus of werkbladen te hebben: 1 om aan te werken en 1 voor je computer, telefoon en andere benodigdheden.
  • Dingen die je regelmatig nodig hebt, geef je een plek binnen handbereik.
  • Verwijder overbodige dingen van je bureau zodat je je werkplek zo vrij mogelijk houdt. Daardoor kun je efficiënter werken.
  • Het is praktisch om een verdeelsysteem voor lopende zaken op je bureau te hebben. Je kunt de indeling baseren op je diverse werkzaamheden.

3. Ladenblok

  • Verdeel je lades in secties zodat alle artikelen een eigen plekje hebben en je ze snel kunt terugvinden.
  • Hangmappen zijn handig om documenten een plaats te geven. Geef de mappen een naam die duidelijk naar de inhoud verwijst.

Een opgeruimde werkplek
Tips voor een gezonde werkplek
Checklist arbeidsomstandigheden
Hoe moet mijn werkplek er volgens de arbo-norm uitzien?
Boek: De secretaresse als gatekeeper
Training: Mindfulness op de werkplek

Reageer op dit artikel