nieuws

Dichtgroeien achter de computer

Geen categorie

Het kost precies drie calorieën om een artikel te lezen en er een samenvatting van te schrijven. Toch eten mensen die zich drie kwartier aan zo’n taak hebben gewijd, na afloop beduidend meer calorieën dan mensen die drie kwartier lang rustig op een stoel hebben gezeten.

Het kost precies drie calorieën om een artikel te lezen en er een samenvatting van te schrijven. Toch eten mensen die zich drie kwartier aan zo’n taak hebben gewijd, na afloop beduidend meer calorieën dan mensen die drie kwartier lang rustig op een stoel hebben gezeten.

Dat ontdekten bewegingswetenschappers van de Canadese Université Laval. Volgens hen is daarmee een van de verklaringen voor de westerse obesitasepidemie gevonden.

Het hongergevoel na mentale inspanning, vermoeden de onderzoekers, wordt veroorzaakt door het feit dat denkwerk een hogere concentratie van het stresshormoon cortisol in ons bloed veroorzaakt. Dat leidt weer tot schommelingen van de insuline- en glucosespiegel. En glucose (een gemakkelijk opneembaar suikermolecuul) is dé brandstof voor ons brein.

Zo voorkom je dichtgroeien achter de computer

– Houd je glucosespiegel stabiel: haal energie vooral uit eiwitten en ‘trage koolhydraten’ als havermout, volkorenbrood, peulvruchten en noten. Mijd daarentegen witmeelproducten, zoetigheid en frisdranken.
– Neem meer lichaamsbeweging. Niet aleen stimuleert dat de verbranding; volgens onderzoeker Jean-Philippe Chaput kan je lichaam de cortisol- en insulinespiegel subtieler reguleren als je geregeld sport.

Bron: Psychologie Magazine

Reageer op dit artikel