nieuws

Klaar voor flexibel werken

Geen categorie

Ruim de helft van de Nederlandse werknemers geeft aan graag flexibel te willen werken, terwijl 42 procent zegt dat zij hun werk op ieder tijdstip en op iedere locatie kunnen uitvoeren. 12 procent geeft te kennen dat zij al werken met flexibele kantoortijden. Deze resultaten komen voort uit een online onderzoek van Unique onder 522 respondenten. Zij onderzocht hoe de Nederlandse werknemer aankijkt tegen de recente ontwikkelingen op het gebied van het nieuwe werken.

Ruim de helft van de Nederlandse werknemers geeft aan graag flexibel te willen werken, terwijl 42 procent zegt dat zij hun werk op ieder tijdstip en op iedere locatie kunnen uitvoeren. 12 procent geeft te kennen dat zij al werken met flexibele kantoortijden. Deze resultaten komen voort uit een online onderzoek van Unique onder 522 respondenten. Zij onderzocht hoe de Nederlandse werknemer aankijkt tegen de recente ontwikkelingen op het gebied van het nieuwe werken.

Bijna een derde (30 procent) van de respondenten staat niet achter de nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. 13 procent geeft aan afhankelijk te zijn van hun werkplek en kantoortijden bij het uitvoeren van hun functie en 17 procent werkt het liefst op vaste tijden op kantoor. De overige 16 procent vindt tijd- en plaatsonafhankelijk werken een mogelijkheid, maar vindt het handiger om een vaste plek en vaste werktijden te hebben.

‘Ik vind het goed om te zien dat een groot deel van de werknemers openstaat voor flexibele werkplekken en -tijden’, vindt Jeannine Peek, algemeen directeur van Unique. ‘Flexibel werken biedt, naast de werknemer, ook de werkgever voordeel in tijd en kosten. Toch is er soms nog terughoudendheid in het bieden van deze mogelijkheden. Momenteel zijn we samen met TNO het flexgedrag van ondernemers aan het onderzoeken. Halverwege oktober zullen wij deze resultaten in de MKB Marktmonitor 2010 presenteren.’

Momenteel staat het promoten van het nieuwe werken hoog op de agenda. Halverwege september werd het startschot gegeven van de campagne ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’. Een coalitie van bedrijven, overheid en Stichting Natuur en Milieu roepen werknemers en werkgevers op te experimenteren met deze nieuwe manier van werken. Het hoogtepunt van de campagne is de ‘Week van Het Nieuwe Werken’ van 8 tot en met 14 november 2010.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel