nieuws

Kom uit je stoel

Geen categorie

Wie zittend door het leven gaat heeft meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes, botontkalking, bepaalde vormen van kanker en depressie dan iemand die veel in beweging is. Daarvan zijn wetenschappers overtuigd. Sterker nog: inactiviteit is doodsoorzaak nummer twee in westerse landen. Op één staat roken en op drie alcohol.

Wie zittend door het leven gaat heeft meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes, botontkalking, bepaalde vormen van kanker en depressie dan iemand die veel in beweging is. Daarvan zijn wetenschappers overtuigd. Sterker nog: inactiviteit is doodsoorzaak nummer twee in westerse landen. Op één staat roken en op drie alcohol.

Volgens Matthijs Hesselink, universitair hoofddocent aan de Universiteit Maastricht is het beter om te stoppen met stilzitten. Wat overigens niet gelijk staat aan een half uur bewegen per dag. Beter is het om het bewegen te spreiden over de dag, zo lijkt een onderzoek onder 18 studenten aan te tonen.

De eerste resultaten lijken erop te wijzen dat het spreiden van het energiegebruik over een langere periode gunstiger voor het lichaam is dan het verrichten van intensievere arbeid gedurende een kortere periode. ook al verbrand je er in totaal evenveel calorieën mee. Eén ding staat voor Hesselink vast: ‘hoe langer je stilzit, hoe slechter.’ Kom uit je stoel:

1. Maak een ochtendwandeling of pak – indien mogelijk – de fiets naar je werk.
2. Stuur eens wat minder e-mailtjes./ Loop eens naar een collega.
3. Wel eens gedacht aan een lekker lunchwandeling?
4. Zet die fles water op je bureau maar weg. Een ‘loopje’ naar de afdelingskeuken is ook gezond.
5. En last but not leat: neem de trap in plaats van de lift!

 

Reageer op dit artikel