nieuws

Vrouwen kiezen voor effectiviteit, mannen voor macht

Geen categorie

Voor vrouwen zijn communicatie en persoonlijke effectiviteit de belangrijkste ‘bijspijker’ thema’s. Mannen richten zich meer op managen & leidinggeven. 1 op de 5 zakelijke professionals in Nederland leest vakinhoudelijke informatie om stappen te kunnen maken in zijn of haar carrière.  

Voor vrouwen zijn communicatie en persoonlijke effectiviteit de belangrijkste ‘bijspijker’ thema’s. Mannen richten zich meer op managen & leidinggeven. 1 op de 5 zakelijke professionals in Nederland leest vakinhoudelijke informatie om stappen te kunnen maken in zijn of haar carrière.

Dit blijkt uit onderzoek van Managementboek.nl naar de interesse in vakinhoudelijke onderwerpen. Hiervoor ondervroegen zij 527 zakelijke professionals in Nederland.

Vrouwen hebben zich de afgelopen maanden met name verdiept in vakinhoudelijke informatie om beter te leren communiceren en de persoonlijke effectiviteit te verbeteren. Mannen richten zich ook wel op communicatie, maar zijn het meest geïnteresseerd in informatie over managen en leidinggeven (en training en coaching). Daarnaast vindt 22 procent van de mannen project management een interessant thema, terwijl dit voor slechts 12 procent van de vrouwen geldt.

Kennis is macht
1 op de 5 zakelijke professionals verdiept zich bewust in vakinhoudelijke informatie om zo hoger op te kunnen komen. Kees Visser van Managementboek.nl: ‘Kennis is nog steeds macht. Wie niet op de hoogte is van ontwikkelingen in de markt of een stuk geschiedenis mist, zal niet snel stappen maken in de toekomst. Op de hoogte blijven van vakinhoudelijke ontwikkelingen is dan ook noodzakelijk om goed te kunnen functioneren.’

Het merendeel van de business professionals (81 procent) leest vakinhoudelijke stukken om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in zijn vakgebied. 78 procent past de vergaarde kennis ook daadwerkelijk toe in de dagelijkse werkzaamheden.

Top vijf redenen om kennis te vergaren

1.     Op de hoogte blijven van ontwikkelingen (81%)
2.     Te gebruiken bij dagelijkse activiteiten (78%)
3.     Ter inspiratie (46%)
4.     Hogerop te komen (20%)
5.     Een carrièreswitch te kunnen maken (11%)

Reageer op dit artikel