checklist

Maak van een personeelsborrel een feestje

Plannen en organiseren

Aandacht

Geef medewerkers vooral het gevoel dat je aandacht hebt besteed aan het organiseren van een borrel. Zeker als er spanningen zijn geweest rond reorganisaties of andere veranderingen. Het is prettig als mensen zich in een warm bad voelen.

Alternatieven
Ga niet over op de automatische piloot, maar denk aan alternatieven. Kerstbrood en glühwein en een praatje van de directeur kunnen prima, maar… er zijn ook andere mogelijkheden. Bedenk wat je als bedrijf naar je personeel wilt uitstralen. Bijvoorbeeld een thema als ‘betere tijden’ of ‘hoop’. Houdt de directeur een praatje, dan kan hij/zij het beste wat dieper op zaken ingaan en zich verplaatsen in de mensen. Zo krijgen zij eerder het gevoel dat ze belangrijk zijn en hebben bijgedragen. Of laat een paar collega’s vertellen hoe zij het jaar hebben beleefd en hoe ze aankijken tegen het nieuwe jaar. Ga na wat er speelt onder je collega’s en welk thema bij het moment past.

Betrek je collega’s bij de voorbereiding
Laat ze filmpjes maken met een smartphone of handcamera. Of stel een razende reporter aan die bij de collega’s langsgaat en filmpjes maakt. Misschien zijn er collega’s die een sketch of een stukje muziek willen opvoeren.

Tijdstip
Bij een borrel van 16:00 tot 18:00 uur is de kans groter dat er veel mensen komen opdagen: half tijdens, half na werktijd.

Financiën
Het hoeft niet veel te kosten, zeker als mensen zelf hapjes klaarmaken.

Hapjes
Een paar simpele hapjes met goede ingrediënten is vaak voldoende. Je kunt een thema afspreken, zeker als mensen thuis hapjes gaan voorbereiden, zodat men houvast heeft en niet te veel (!) klaarmaakt. Denk aan gerookte zalm of een pastasalade met goede olijfolie, asperges en gerookte kip. Vergeet hierbij de collega’s met andere eetgewoontes niet. Vraag van tevoren naar speciale wensen. Laat verschillende collega’s rondgaan met de hapjes en zet weinig stoelen en statafels neer.

Lees het complete artikel in Management Support Magazine november 2013.

Borreltje op kantoor
Kom op ideeën
Samenstellen van een team voor de organisatie van een evenement
Boek: Evenementen Support
Training: Evenementen organiseren

Kijk voor meer informatie en tips ook op de-eventplanner.nl en pienenevelien.nl.

Reageer op dit artikel