checklist

Kwestie van plannen

Plannen en organiseren

Je tijd efficiënt gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Je komst snel in de verleiding toch nog even iets uit te stellen, lang door te werken of je tijd te verdoen met nutteloze klusjes.

Je tijd efficiënt gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Je komst snel in de verleiding toch nog even iets uit te stellen, lang door te werken of je tijd te verdoen met nutteloze klusjes.

Plan je tijd opnieuw met deze tien tips:

  1. Plannen, plannen en nog eens plannen: plan elke maand, week en dag. Schrijf alles op wat je moet doen en zet het direct in je planning, al is het nog zo lang van tevoren.
  2. Schuif de deadline van een taak twee dagen naar voren. Zo ben je altijd op tijd.
  3. Maak elke vrijdag een weekplanning en elke middag een planning voor de volgende dag.
  4. Doe de belangrijke zaken direct ’s morgens voordat je weer overladen wordt met andere taken.
  5. Maak van een schrift een ideeënboek en leg het op je bureau. Elk idee dat bij je opkomt schrijf je erin. Later werk je het uit.
  6. Zorg dat je bureau en je mappen of postbakjes opgeruimd zijn. Haal planningen en handige overzichten van je bureau en hang ze aan de muur.
  7. Beloon jezelf als je een taak goed afgerond hebt, al is het maar met een kop koffie.
  8. Moet je iemand met een simpel ja of nee terugbellen, doe dat dan als diegene afwezig is en spreek een voicemailbericht in.
  9. Maak een map met ongelezen e-mail voor de berichten die je ooit later nog eens wilt lezen.
  10. Hoe druk je het ook hebt, sla nooit je lunchpauze over. Je hebt voedsel nodig en ook je hoofd heeft behoefte aan een pauze.
    MSM_workshopdagen_voorkant_kleinerAlles leren over plannen? Tijdens de Workshopdagen op 12, 13 en 14 april geeft Peter Vos er een workshop over:Proactief plannen

Plannen: hoe doe je dat?
Hoe word ik nog beter in uitstellen?
Flexibel plannen
Boek: De secretaresse als gatekeeper
Training: Timemanagement

Reageer op dit artikel