checklist

Manage je energie

Persoonlijke ontwikkeling

Door Het Nieuwe Werken zijn de grenzen van je werkdag opgerekt en moet je zelf je werkzaamheden plannen. Hoe zorg je ervoor dat de balans tussen werk en privéleven niet wordt verstoord? Denise Hulst schreef er een boek over. Hieronder volgen haar tips. Manage je energie én je tijd Het managen van je energie is […]

Manage je energie

Door Het Nieuwe Werken zijn de grenzen van je werkdag opgerekt en moet je zelf je werkzaamheden plannen. Hoe zorg je ervoor dat de balans tussen werk en privéleven niet wordt verstoord? Denise Hulst schreef er een boek over. Hieronder volgen haar tips.

Manage je energie én je tijd

Het managen van je energie is heel belangrijk nu we de grenzen van de werkdag hebben opgerekt. Zorg dat je tussen de werkzaamheden door regelmatig een pauze neemt. Niet alleen een echte lunchpauze is belangrijk, maar ook een aantal minibreaks van een paar minuten dragen bij aan energieherstel en maken dat je aan het eind van de dag nog brandstof over hebt.
Zorg dat je tijdens zo’n minibreak echt met iets anders bezig bent dan met mentale inspanningen die over je werk gaan. Lees een tijdschrift, loop op je gemak naar de koffieautomaat en maak een kletspraatje. Het lijkt onnozel, maar het is heel nuttig want je laadt je op voor de volgende sprint van de werkdag.

Manage de verwachtingen

Juist bij Het Nieuwe Werken waarbij je niet meer als vanzelfsprekend fysiek bij elkaar in de buurt bent, is het verstandig om te laten weten aan degenen voor wie je werkt wat je die dag (voor hen) voor elkaar wilt krijgen en waar je fysiek zult zijn. Haal het maximale uit je tijd door bijvoorbeeld af te stemmen dat je op een stiltewerkplek een lastig verslag schrijft en dat je alleen bij dringende vragen gebeld mag worden.

Communiceer over offline / online zijn

Als je thuis gaat werken omdat je daar meer meters kunt maken dan op kantoor, laat collega’s dan heel duidelijk weten wanneer je offline wilt gaan en vraag hen of er nog dringende zaken moeten gebeuren of dat je een uur ongestoord kunt gaan werken. Laat hen ook weten wanneer je weer online bent, want dat voorkomt dat ze alsnog proberen om je te spreken te krijgen. (De vaakst gestoorde medewerkers zijn degenen die de hele tijd met de deur dichtzitten, offline zijn en nooit hun mail beantwoorden. Reden: als medewerkers niet weten wanneer ze wél hun vragen beantwoord kunnen krijgen, dan zorgen ze ervoor dat ze nú antwoord krijgen.)

Eet en drink op tijd

Bij veel mensen schiet het eten en drinken erbij in. Of ze eten pas als hun bloedsuikerspiegel zo laag is dat ze bijna flauwvallen van de honger. Eigenlijk ben je dan al te laat. Niet alleen je suikerspiegel is dan te laag, maar ook je energieniveau. Je lichaam heeft dan weer extra veel tijd nodig om zijn energieniveau naar het juiste peil te brengen. Niet op tijd eten en doorakkeren lijkt ijverig, maar is juist heel inefficiënt, want je functioneert op een gegeven moment maar op halve kracht. Dat voorkom je door op tijd te eten.

Hou privé en werk in balans

Zet bewust een streep onder je werkdag. Af en toe ’s avonds doorwerken of vergaderen is niet erg en als je weet dat dat staat te gebeuren, kun je daar rekening mee houden door een andere dag later te beginnen of eerder op te houden. Je herstelbehoefte verandert als je werkpatroon verandert en het is verstandig om te kijken hoe je dat kunt organiseren.

Meer weten

Meer weten over hoe je het secretariaat het beste kunt inrichten als Het Nieuwe Werken wordt ingevoerd in jouw organisatie? Kijk dan eens bij de training Het Nieuwe Werken; juist op het secretariaat.

Denise Hulst is trainer, coach en auteur.

Reageer op dit artikel