checklist

Bouw je eigen merk in 5 stappen

Persoonlijke ontwikkeling

Jij bent de architect van je eigen merk. Als je jezelf goed positioneert, zul je merken dat je zakenrelaties, collega’s en managers anders tegen je aan gaan kijken. Je leidinggevende denkt direct aan jou bij het eerstvolgende project. Je collega’s vragen je om advies. Wil je ook een sterk eigen merk creëren? Dan zijn deze 5 factoren van belang.

Bouw je eigen merk in 5 stappen

Factor 1: Kracht en flexibiliteit

Allereerst zorg je voor een personal brand dat er nu en in de toekomst toe doet. Daarvoor is kennis van je eigen markt cruciaal, want je moet kunnen meebewegen met de behoeften van je markt. Volg zowel je prospects als je concurrenten. Je moet weten welke bedrijven voor jou van belang kunnen zijn als toekomstige werkgever of opdrachtgever, en je moet weten hoe ze ervoor staan, hoe hun strategie luidt en hoe ze zich ontwikkelen. Wees ook op de hoogte van de trends in jouw vakgebied, want die geven je de kans om te vernieuwen in je werk. Zo weet je welke cursus voor jou een must is of welk product interessant is.

Factor 2: Onderscheidend vermogen

Je merk moet onderscheidend zijn. Wat heb jij te bieden dat een ander niet biedt. Je wilt niet alleen onderscheidend zijn om zoveel mogelijk klanten te trekken, maar ook om de juiste klanten te trekken. Als je bijvoorbeeld virtual assistant wilt worden, moet je in de zee aan va’s een segment kiezen of een niche formuleren waarin je onderscheidend bent.

Factor 3: Betrouwbaarheid en effectiviteit

Je merk moet betrouwbaarheid en effectiviteit vertegenwoordigen. Daar zorg je voor door je beloftes na te komen. Wat je beweert, moet je ook kunnen waarmaken. De toegevoegde waarde bestaat erin dat jouw oplossingen ook daadwerkelijk effect hebben. Je product of dienst sluit precies aan op de vraag van je markt. Maak je merkbelofte daarom nooit te mooi, maar zorg dat je onder alle omstandigheden kunt waarmaken waar je merk voor staat.

Factor 4: Zichtbaarheid

Je bouwt ook aan je merk als je jezelf laat zien en je merk zichtbaar maakt. Zet jezelf op de kaart met je aanwezigheid, je uitstraling en je stijl. Op het moment dat je een ruimte binnenkomt, signaleren anderen je bewust en onbewust. Maak gebruik van die aandacht.

Factor 5: Consistentie

Alles wat je van jezelf laat zien vraagt samenhang. Elk signaal houdt dus verband met één van de voorgaande. Hierdoor krijg je een versterking van je presentatie, want mensen zien immers een geheel. Als je merk als kernwaarde ‘topkwaliteit’ draagt, ga dan niet opeens concurreren op prijs. Creëer een optimale mix van middelen en acties voor een consistent sterk beeld van je merk.

Wil je meer lezen over de beste manieren om jezelf te profileren? Dan is het boek De beste versie van jezelf van Miranda Kampers misschien iets voor jou. Ook in onze training Steeds de beste versie van jezelf leer je van alles over het neerzetten van je eigen merk. 

Reageer op dit artikel