checklist

5 leuke (vak)boeken voor de kerstvakantie

Persoonlijke ontwikkeling

Nog op zoek naar een leuk boek voor op de bank? Management Support zet vijf boeken voor je op een rijtje. Ze zijn grappig, leuk geschreven én je steekt er nog wat van op.

5 leuke (vak)boeken voor de kerstvakantie

1. ‘Dat hoor je mij niet zeggen!’ De allerbeste taalclichés

Boek 1 ‘De r zit weer in de maand’ bij herfstig weer waar je verkouden van wordt. ‘Kon u het makkelijk vinden?’ als je een gast ophaalt bij de receptie of ‘Het gewone leven gaat weer beginnen’ na een vakantie.
Het zijn onopvallende zinnetjes die iedereen wel eens zegt, tijdloos en algemeen bekend. Ze zijn het smeermiddel in de dagelijkse communicatie. Wouter van Wingerden en Pepijn Hendriks verzamelden deze zinnen gedurende dertien jaar en konden er een boek mee vullen. Hun verzameling telde 5.000 (!) zinnen. Uiteindelijk kozen ze voor 1.500 aansprekende clichés. Pijnlijk, grappig en herkenbaar. Op de redactie hebben we ons tranen gelachen, juist omdat ook wij ze zo herkenden (en gebruiken).

2. Inburgeringscursus voor managers

Boek 2Een spoedcursus managementtaal, dat biedt dit boekje van organisatie-adviseur Joop Swieringa. Je kunt over managementtaal lezen, het leren snappen en het daarna zelf toepassen. Of besluiten dit bewust níet te doen. Ook is het boek een spiegel voor gevorderden: degenen die er al babbelend niet meer over nadenken hoe je iets wel of niet mag zeggen en die zich nieuwsgierig afvragen waarom ze koeterwaals met elkaar praten. En oude rotten halen er plezier uit omdat ze wellicht beseffen dat managementtaal niet alleen bijdraagt aan hun arrogante imago maar ook veel bureaucratische ellende veroorzaakt. Want alle managementtaal is verdoezeltaal.
Ook voor de assistant is dit interessant. Je ontdekt wat er áchter die taal zit, achter dat jargon. En hoe dit samenhangt met de bureaucratie in organisaties. Weet wat je te doen staat als het je te gortig wordt: stel vragen en vraag dóór.

3. De zeven regels van meneer Reimers

Boek 3Keurig in pak, voorzien van pochet en opvallende bril, vertelt meneer Reimers ‘hoe het hoort’: goede manieren, aandacht voor je klant en hard werken zijn onmisbaar om succesvol te zijn. Je kent hem wellicht als side-kick van chef-kok Herman den Blijker in televisieseries als Herrie in het hotel en Herrie op de Bosbaan. Hij is innemend en streng en vertelt over het nut van etiquette en hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen zich welkom voelen.
Hij vertelt smeuïge verhalen over hoe het eraan toegaat in de horeca, deelt tips en regels uit en neemt zeker geen blad voor de mond. En of je nu hotelier bent, secretaresse of manager: zijn regels gelden eigenlijk voor iedereen…

4. De kenniskermis

Boek 4Projecten en verandertrajecten mislukken, medewerkers zijn chronisch chagrijnig en organisaties zijn lang niet allemaal succesvol. En dat terwijl er zo vreselijk veel kennis is dankzij alle managementboeken, trainingen, workshops, presentaties en YouTube-video’s. Het lijkt er sterk op dat we succesvoller zijn op papier dan in werkelijkheid. Dat noemt Bart Flos de kennisparadox.
Maar hoe overleef je in de zee van informatie die dagelijks op je afkomt? Tja, dat kan iets simpels zijn als gewoon je smartphone eens uitzetten en één ding tegelijk doen. De schrijver benoemt de oorzaken van informatiestress, de gevolgen en noemt acties en oplossingen.
En denk je dat je eigenlijk helemaal geen tijd hebt om te lezen? Dan is het waarschijnlijk juist een boek voor jou.

5. Kun je een ouwe aap nog kunstjes leren? 101 nuttige spreekwoorden voor de moderne mens

Boek 5‘Pluk de dag’, ‘de tijd heelt alle wonden’, ‘het is eenzaam aan de top’.. Spreekwoorden! Sommigen vinden het oubollige tegeltjeswijsheden, maar intussen gebruiken we ze allemaal wel eens. En ook al klinken ze als clichés, ze drukken ook kernachtig uit wat je bedoelt. Iedereen snapt je meteen. En heb je niet direct iets Nederlands paraat? Dan kun je altijd lenen bij de buren. Wat dacht je van ‘If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen’ en ‘was sich liebt, neckt sich’?
In dit boek ontrafelt Ton van der Boon hoe spreekwoorden vanzelf veranderen, hoe we spreekwoorden aanpassen aan het moderne leven en natuurlijk hoe we spreekwoorden toepassen in onze dagelijkse taal. Met voorbeelden uit onze taal en cultuur – van Cicero en Vondel tot Paulien Cornelisse, Harry Potter, Nick & Simon en Ali B.

Reageer op dit artikel