nieuws

Stel je bloot aan wat je moeilijk vindt – Smart Brains 2

Persoonlijke ontwikkeling

In de serie Smart brains staat het werken aan je eigen hersenen centraal. Ons brein bepaalt immers ons succes en geluk. Datzelfde brein moet echter ook continu vechten tegen een overkill aan prikkels in de hectiek van alledag. Hoe verbeter je je brein en daarmee ook jezelf?

Stel je bloot aan wat je moeilijk vindt – Smart Brains 2

Stel je bloot aan wat je moeilijk vindt

Wetenschappelijke inzichten laten steeds helderder zien dat je je heel veel kanten op kunt ontwikkelen, mits je maar genoeg toewijding laat zien. Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de 10.000-uren regel van de Amerikaanse psycholoog K. Anders Ericsson. Deze regel betekent dat je heel goed wordt in een bepaalde taak als je er 10.000 uur met volle toewijding aan werkt. Lees het artikel What is takes to be great maar eens.

Verleg je grenzen, iedere dag een beetje

Natuurlijk, het is handig als je naast toewijding ook talent hebt. Maar dat filtert zich vanzelf uit, want zonder talent voor die taak zal niemand het volhouden om 10.000 uur te oefenen. Uitgaande van een 40-urige werkweek komt 10.000 uur overeen met zes jaar en drie maanden geconcentreerd bepaalde vaardigheden oefenen en doen. Aangezien buiten topsporters vrijwel niemand een baan heeft waarbij hij zich volledig kan focussen op het verbeteren van specifieke vaardigheden is het de kunst om tijdens je dagelijkse leven je toch te ontwikkelen. En dat kan.

Hoe dat werkt beschrijft hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn in haar in 2006 verschenen boek Het maakbare brein. Het principe is heel eenvoudig: alles wat je doet en waaraan je wordt blootgesteld zal voor ontwikkeling van bepaalde netwerken in je hersenen zorgen. Die netwerken veranderen dus voortdurend. Alles wat je denkt, doet en voelt heeft een direct effect op de structuur en werking van je hersenen. Dat maakt dat we na bepaalde ervaringen, gedachten of gevoelens in staat zijn om andere dingen te voelen, denken en doen. In deze video legt Sitskoorn uit dat je brein je zijn bepaalt, maar dat je zijn ook je brein bepaalt.

Breinvriendelijker werken?

Breinvriendelijker werken?

Patronen doorbreken

Een van de redenen waarom we bepaalde doelen in ons leven niet halen is dat we het moeilijk vinden bepaalde patronen te doorbreken. Het is de kracht van de macht der gewoonte. Ik dacht daaraan toen eerder deze winter de Canadese Nederlander Ted-Jan Bloemen plotseling een wereldrecord schaatste op de 10 kilometer, een afstand die jarenlang werd gedomineerd door Sven Kramer. Kramer werd geklopt door een schaatser die in Nederland jarenlang in de subtop schaatste en altijd minstens 10 seconden achter hem zat.

Bloemen verhuisde naar Canada, sloot zich aan bij een andere trainingsgroep en plotseling lukt het hem wel om de wereldtop te verslaan. Hij stelde zich bloot aan een andere omgeving en andere trainingsmethoden, wat niet alleen leidde tot een betere fysieke gesteldheid maar ook tot andere gedachten en gevoelens. De voorheen onzekere Bloemen zei nu voor zijn race: “Ik voel het aan mijn benen, ik ga een wereldrecord schaatsen.”

Met andere woorden: het feit dat iets je tot nu toe niet is gelukt – of dat nu stoppen met roken is, afvallen of Sven Kramer verslaan – is vanaf nu geen reden meer om te zeggen: dat lukt me nooit. Stel je bloot aan datgene dat je moeilijk vindt. Zorg dat je anders naar dezelfde uitdaging gaat kijken. Overwin je drempels en angsten, oefen en doe. Verleg je grenzen, iedere dag een beetje.

Tekst: Mirjam Hulsebos

Deze serie is gebaseerd op het boek IK2 van Margriet Sitskoorn. Ze vertelt je over de waarde van het boek in deze video.

Train je brein tijdens Power Brein

Maak als assistant slim gebruik van de ongekende mogelijkheden van je brein en doe mee met de training Power Brein voor de assistant!

Smart Brains-serie
De Smart Brains-serie bestaat uit 11 artikelen, waarin je leert jouw brein optimaal te benutten. Lees ook deel 1: Je executieve brein en neem een kijkje bij deel 3: Hoe empathisch is je manager?

Reageer op dit artikel