nieuws

Piekeren en klagen? Doe een ‘state break’

Persoonlijke ontwikkeling

Piekeren en klagen; sommigen kunnen er uren mee bezig zijn. Help jezelf uit zo’n sombere bui met een ‘state break’.

Piekeren en klagen? Doe een ‘state break’

Ben je een piekeraar met een drukke baan en ervaar je stress, dan bestaat de kans dat je jezelf in de put praat of denkt. Je gedachten gaan maar door en je voelt je overgeleverd aan de omstandigheden. Met een ‘state break’ haal je jezelf hieruit.

Mayta Braun en Wout Plevier schreven het boek SLiM! Slim staat voor Sympathiek, Luisterend, Inlevend en Mpowerend zijn naar jezelf en anderen. Eigenlijk is SLiM! een stappenplan om middels kleine oefeningen en concrete stappen uit je comfortzone te komen. Zij leggen uit wat je kunt doen.

Je kunt beslissen het anders te doen

Realiseer je dat je gedachten je gevoel en gedrag beïnvloeden. En dat je kunt beslissen het anders te doen. Je hebt zelf invloed. Je kunt controle krijgen, en niet langer slachtoffer zijn van de omstandigheden of de mensen om je heen. Het is lastig af te rekenen met gedachten als ‘ik mag niet egoïstisch zijn’, ‘ik moet zorgen voor anderen’ en ‘mensen mogen me niet onaardig vinden’. Maar hoewel het lastig kan zijn, maak dan toch de beslissing: dit wil ik niet meer. En: zó wil ik het wél.

Leg je focus anders

Er zit een gigantische beloning in piekeren en klagen, anders zouden niet zoveel mensen dat doen. Het kan gemak zijn en de drang om alles te analyseren en vast te bijten in de oorzaken, redenen of conclusies. Maar je moet het ankerpunt op een andere plek leggen, niet langer genot halen uit piekeren maar dit niet meer accepteren. Gewoon afkappen, het levert namelijk niks op. Leg je focus ergens anders. Mensen wéten vaak wel dat piekeren niets oplevert, maar dat besef is onvoldoende om er daadwerkelijk mee te stoppen. Je moet echt iets anders gaan dóén.

State break tegen piekeren

Gebruik hiervoor een state break: haal jezelf uit de situatie. Je hebt geen aan- en uitknop in je hoofd voor het piekeren. Dus je moet iets anders gaan doen. Verander je lichaamshouding. Ga even naar buiten en maak een ommetje, haal een broodje kroket bij de friettent. Ga er fysiek op uit, stap uit dat malen, kom dus letterlijk in beweging. Verander je lichaamshouding.

Reageer op dit artikel