nieuws

7 tips voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel

Persoonlijke ontwikkeling

7 tips voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel

LinkedIn is een prachtig medium om jezelf zichtbaar te maken. Een goed LinkedIn-profiel helpt om je carrière vorm te geven, in- en extern. Hoe duidelijker het is wat jij wilt en te bieden hebt, hoe groter de kans op werk dat bij jou past. Veel mensen vergeten persoonlijke drijfveren en kwaliteiten voldoende te benadrukken of slaan de plank op andere punten mis. Daarom zeven tips voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel.

1: Zorg voor een professionele profielfoto

Boek jij blindelings je vakantie? Waarschijnlijk niet… Grote kans dat je eerst checkt hoe jouw accommodatie eruitziet met alles erop en eraan. Je wilt er een beeld bij. Precies zo werkt het bij LinkedIn. Bij een professioneel LinkedIn-profiel hoort een professionele profielfoto. Een foto waarop jij herkenbaar bent. Wel zo handig als mensen jou op een netwerkborrel of tijdens een zakelijke meeting kunnen herkennen. Dus nee, geen foto’s met kinderen, huisdieren of vakantiekiekjes, maar een goede portretfoto. Vind je het nou juist zo leuk om een persoonlijk tintje aan je foto te geven? Niet getreurd; daar heeft LinkedIn een oplossing voor. Behalve je profielfoto kun je tegenwoordig ook een achtergrondfoto instellen. Een mooi landschap of jou in actie (professioneel of in je vrije tijd), het kan allemaal. Gebruik je creativiteit en vind een achtergrond die bij jou past.

2: Pas de kopregel aan

De tekstregel onder je naam is het eerste dat mensen zien als ze je opzoeken via LinkedIn. LinkedIn plaatst hier automatisch je huidige functie en organisatie waar je werkt. Je kunt deze kopregel zien als een visitekaartje. De hamvraag is: dekt dat visitekaartje voor jou de lading? Als dat niet zo is, aarzel dan niet de kopregel te wijzigen. Gelukkig kan dat! Zo kun je ervoor zorgen dat de kopregel functies bevat die jij ook echt ambieert. Ook kun je in de kopregel een persoonlijke kwaliteit of specialisme toevoegen, zoals ‘organisatorisch sterke secretaresse’, ‘initiatiefrijke managementassistente’ of ‘secretaresse met juridische achtergrond’. Samen met je foto biedt de kopregel jou dus de ultieme kans om een goede eerste indruk achter te laten, want die kans krijg je maar één keer…

Een voorbeeld:
Sandra’s kopregel was ‘Sandra Jansen, receptioniste bij gemeente Bommelerwaard’. Sandra had altijd als secretaresse en directiesecretaresse gewerkt, maar was er een tijdje tussenuit geweest. De functie als receptioniste was voor haar een mooie opstap die ze met beide handen aannam. Een opstapje om vervolgens weer in het (directie)secretaressevak te kunnen rollen. Toen ze hoorde dat ze zelf de kopregel kon wijzigen heeft ze dat direct gedaan. Haar visitekaartje is nu: Sandra Jansen, secretaresse | directiesecretaresse. En daar voelt ze zich een stuk prettiger bij!

3: Gebruik trefwoorden

Zoek je een andere baan en is LinkedIn voor jou ook een medium om op ‘gevonden’ te willen worden? Zorg er dan voor dat de termen die je gebruikt overeenkomen met termen waarop gezocht wordt. Met een creatieve omschrijving van jezelf als ‘alles-in-één-ondersteuner’ sla je dan de plank mis. Dat is zonde! Bekijk de vacatures die jou aanspreken eens grondig. Welke trefwoorden komen steeds terug? Kijk dan welke trefwoorden je in jouw eigen profiel kunt verweven; op welke plek dan ook. Hoe meer trefwoorden overeenkomen, hoe hoger je eindigt in de ‘ranking’. Andere tip is om kritisch te kijken naar functienamen. Zo wordt een ‘bestuurssecretaresse’ ook ‘bestuursassistent’ genoemd. Wel zo handig deze benaming in jouw profiel mee te nemen.

Sta stil bij wat je echt wilt - met hulp van Miriam

Sta stil bij wat je echt wilt - met hulp van Miriam

4: Maak gebruik van de samenvatting

Bij veel profielen is dit onderdeel leeg. Een gemiste kans. Een samenvatting is het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn-profiel. Hierin kun je duidelijk maken wat jou drijft, wat jouw specifieke toegevoegde waarde is en waar jij graag voor inzetbaar bent. Het is de uitgelezen plek voor jouw ‘elevator pitch’. Welke problemen los jij graag op? Welke diensten bied je aan? Vertel niet alleen wát je doet, maar ook hóé en waarom. Dat maakt jouw pitch pas echt interessant. Een mooie vraag die je jezelf kunt stellen is: waar gaat het me eigenlijk écht om? Jouw drive en jouw persoonlijke waarden maken jou uniek.

5: Voeg successen toe aan je werkervaring

Je zou bij het onderdeel werkervaring een ‘copy-paste-truc’ kunnen uithalen op basis van je functieprofiel. Dat zou kunnen ja… Maar hoe onderscheidend is dat? Niet dus! Natuurlijk is het handig te weten dat je ervaring hebt met notuleren, evenementenorganisatie of projectbewaking. Maar ja, dat hebben jouw collega’s ook toch?
Het onderscheidende zit hem in welk verschil jij hebt weten te maken in de functie. Wat heb jij bereikt of voor elkaar gekregen? Er zijn vast resultaten te bedenken waar jij met trots op terug kunt kijken. Wees niet bang om juist díé te vermelden.

6: Vraag aanbevelingen

Je kunt nog zoveel mooie dingen over jezelf zeggen, het is pas écht sterk als anderen dit bevestigen. Een compleet LinkedIn-profiel bevat minimaal drie aanbevelingen. Dus denk eens terug aan die klant of collega die zo vol lof over je was. Of aan die leidinggevende met die mooie, rake afscheidsspeech bij jouw vertrek. Trek je stoute schoenen aan en vraag of ze jou willen aanbevelen. Grote kans dat ze je maar wat graag willen helpen.

7: Personaliseer je profiellink

Iedereen krijgt van LinkedIn een nummer, bijvoorbeeld: http://nl.linkedin.com/pub/peter- carels/11/b29/9ac. Pas dit aan en maak er en ‘mooie’ link van. Gebruik hier bij voorkeur gewoon je voor- en achternaam. Je kunt deze link vervolgens ook gebruiken in je cv of in de ondertekening van je e-mail. Wel zo professioneel!

Tot slot
Misschien ga je na het lezen van dit artikel fanatiek met je profiel aan de slag. Dan zou het zomaar kunnen dat al jouw connecties van elke wijziging – hoe klein ook – een update krijgen. Dat wil je niet… Stel daarom je instellingen zo in dat je die update-functie tijdelijk uitzet. Dat scheelt je connecties een hoop berichten hierover.
Je loopbaan is een continu proces; neem dus geregeld de tijd voor het finetunen en up-to-date houden van je LinkedIn-profiel.

Miriam van Keulen is loopbaancoach bij Menea en trainer bij Management Support. Je kunt haar ook inschakelen voor het Ontwikkeladvies 45+.

Reageer op dit artikel