nieuws

Stelling of argument?

Vergaderen

Om constructief te discussiëren tijdens de vergadering, is het belangrijk onderscheid te maken tussen stellingen en argumenten.

Om een constructieve bijdrage te kunnen leveren tijdens de vergadering, en de discussie goed te blijven volgen, is het belangrijk dat je duidelijk onderscheid maakt tussen stellingen (beweringen) en argumenten. Als een vergaderaar bijvoorbeeld zegt: ‘Ik vind dat de vergadering moet worden uitgesteld’, is dat een stelling. Als daaraan wordt toegevoegd ‘omdat de stukken te laat zijn aangeleverd en we ons niet hebben kunnen voorbereiden’, worden argumenten gegeven.

HELDERE DISCUSSIE

Door alert te zijn op stellingen en argumenten, kun je de discussie helder houden. Als je deelnemers steeds vraagt naar hun argumenten bij een voorstel of bewering, kun je de discussie positief beïnvloeden.

Bij stellingen kun je je afvragen:

  • Wat is de stelling precies?
  • Ben je daar voor of tegen?
  • Wat zijn de hoofdargumenten voor die positiekeuze?
  • Welke argumenten zijn daarvoor?

Helder argumenteren houdt in dat de argumenten te toetsen moeten zijn. Je kunt dat doen door de volgende vragen te stellen:
  • Welke stelling wordt ingenomen?
  • Zijn de argumenten relevant?
  • Zijn de argumenten toetsbaar?
  • Kloppen de beweringen: is de informatie volledig?
  • Is iedereen het eens met de genoemde principes?

Bron: Werkwijzer Vergaderen en effectief communiceren

Reageer op dit artikel