Overprikkeling de baas – 3 tips voor rust in je brein

We multitasken erop los, terwijl we weten dat het niet efficiënt is en ook nog slecht voor ons brein. Psycholoog en coach Gerda Bos vertelt hoe je een overbelast brein herkent en geeft drie tips om erger te voorkomen.

Mijn blik glijdt over de mailtjes. Ik klik ze open, lees ze snel, beantwoord er een paar en zet een aantal terug op ‘ongelezen’. Dat komt later wel. Mijn mobiel gaat. Om de vraag van de beller te beantwoorden, zoek ik in mijn laptop naar de juiste bestanden. Ik verzend ze meteen en maak ook alvast de uitnodiging voor een overleg via Teams. Kan ik meteen ook kijken wat er in mijn agenda staat. Dan verder met de mail, totdat ik me realiseer dat ik wat moet eten, omdat ik anders te laat ben voor mijn volgende afspraak. Nog even gauw thee zetten en dan anderhalf uur in gesprek met een coachingsklant. Een gesprek zonder onderbrekingen, zonder mailtjes of appjes, zonder haast. Zonder onrust en met volle aandacht. Ik adem rustig en glimlach.

Meld je nu aan voor de Management Support Summerclass – Een reis door het brein. Met een keynote en workshop van Gerda Bos!

Herken je dat gevoel van continu bezig zijn? Je brein schakelt daarbij voortdurend van de ene taak naar de andere. En heb je ook dat je na het werk steeds de neiging hebt om weer op zoek te gaan naar prikkels? Bijvoorbeeld door WhatsApp-berichten te bekijken of het nieuws of andere multimedia open te klikken. Alsof de verslaving nog niet is uitgewerkt…

Ons brein is inderdaad verslaafd geraakt aan prikkels. Sterker nog: we zijn een kei geworden in multitasken. Terwijl we allemaal weten dat dat niet goed is voor ons brein en ook niet efficiënt is. Ons brein heeft rust nodig om te herstellen en stresshormonen moeten de tijd krijgen om afgebroken te kunnen worden.

Symptomen van een overbelast brein

Als ik te lang of te vaak achter mijn laptop zit, voel ik letterlijk weerstand om de laptop op te starten. Mijn hoofd voelt dan niet meer helder. Soms voel ik me duizelig. Anderen merken het bijvoorbeeld aan een korter lontje, minder overzicht of aan fysieke symptomen zoals vermoeidheid in het hoofd, verminderde concentratie, stijve spieren of hoofdpijn.

We stellen vaak hoge eisen aan onszelf en willen voldoen aan de verwachtingen van de omgeving. Daardoor gunnen we onszelf onvoldoende rust en ontspanning.

Om grip te houden op ons brein en ons stresssysteem is het belangrijk tijdig te herkennen wat signalen van naderende overprikkeling zijn, zodat we kunnen terugschakelen wanneer het nog kan. Wil je graag analytisch blijven, overzicht houden, je emoties onder controle houden en prioriteiten stellen? Houd dan je brein relaxed en creëer momenten van rust. Zo kun je professioneel gedrag blijven vertonen!

3 tips voor meer rust in je brein

  1. Zet alle piepjes van je mobiel uit en bepaal zelf wanneer je je social media bekijkt.
  2. Zet je wekker en neem minimaal eens per uur een pauze van je beeldscherm. Doe een korte ontspanningsoefening of loop een rondje.
  3. Begin de dag met een focustaak, zonder je mail te openen. Pas als die taak af is, open je je mail en andere (relevante) media.

Meer weten?

Meld je aan voor de online workshop van Gerda Bos: Overprikkeling de baas, creëer rust in je brein. Of bezoek haar keynote én workshop bij de Management Support Summerclass!

Dit vind je misschien ook interessant