Hoe voorkom je een mismatch in communicatie? 'Beweeg mee om te doorbreken'

Hoe voorkom je een mismatch in communicatie? 'Beweeg mee om te doorbreken'

Onbegrip en irritaties op het werk komen vaak voort uit mismatches in communicatie. Hoe voorkom je die mismatches? Trainer Kristine Ates legt uit hoe je met de NLP-methode aansluit bij de ander en wat je ermee bereikt. "Je wordt een veelzijdig mens."

Ken je dat, dat je wel een andere taal lijkt te spreken dan je manager? Of dat een kort ‘ja, maar’ van je partner je irriteert? Miscommunicatie zorgt voor onbegrip. Er ontstaat wrijving en irritatie, in het ergste geval ruzie, of je gaat de ander mijden. Je doel behaal je in ieder geval niet.

Kristine Ates geeft trainingen ‘Managementassistent en NLP’. NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Het is een methode om je communicatie en je persoonlijke effectiviteit te versterken. En dat levert jou en je manager veel op.

Kristine: “We communiceren de hele dag door, ook met onszelf, daar sturen we ons eigen gedrag mee aan, veelal onbewust. Met de NLP-methode kun je deze onbewuste patronen ontdekken in de communicatie tussen jou en anderen. Word je je daarvan bewust, dan krijg je een groot inzicht. Sluit je vervolgens aan bij de communicatiepatronen van de ander, dan behaal je óók nog eens je doel, zonder wrijving of irritatie.”

Kristine Ates

Herken de mismatch

Het mismatchpatroon komt vaak voor. Een voorbeeld dicht bij huis. Stel: je vraagt aan je partner: “Zullen we naar dat leuke restaurantje gaan?” Je partner antwoordt: “Daar zal geen plek meer zijn, het is vast druk.” En jij zwijgt uit teleurstelling of een gevoel van afwijzing.

Maar wat als je er nu zó naar kijkt: je partner vindt het vast leuk om met jou uit eten te gaan, maar de reactie ‘ja, maar’ ligt gewoon op het puntje van zijn tong… Het is zijn manier van communiceren. Die persoonlijke manier is een patroon, namelijk het mismatchpatroon. Het is onbewust gedragspatroon om even het tegendeel van de ander te gaan beweren.

Mismatchers zijn out-of-the-box-denkers en hun reacties lijken tegendraads. Wetenschappers, ict’ers en creatieve denkers hebben vaak het mismatchpatroon als voorkeur. Als je herkent dat het om het mismatchpatroon gaat, kun je het makkelijk doorbreken door erop aan te sluiten, dus mee te bewegen.

Je kunt zeggen: “Ja, het zou best kunnen dat er geen plek is.”
Je partner kan zeggen: “Nou ja, misschien is er wel plek, we kunnen even bellen.”

Je partner wil namelijk (onbewust) even mismatchen en zal dus weer mismatchen op jouw reactie van meebewegen. Zo voorkom je irritatie, blijf je in gesprek, bereik je samen doelen en werk je prettig samen. En het scheelt een heleboel tijd.

“Betrek het vooral niet op jezelf en voel je niet afgewezen”, zegt Kristine. “Het is niet persoonlijk bedoeld. Zie het als een verschil in oogkleur, dat accepteer je zonder enig probleem van elkaar.”

NLP op het werk

Ook op het werk heb je veel aan NLP. Stel: je geeft advies aan je manager en je manager begint ook meteen met ‘ja, maar’. Je kunt verbolgen afhaken en denken: ik zal nooit meer advies geven. Deze botsing kan zelfs leiden tot de gedachte en negatieve overtuiging: ik ben ook maar een secretaresse, ze nemen nooit iets van me aan. Ook al is dit niet waar, zo’n overtuiging kan je hinderen in je werk. Ook al barst je van het vertrouwen in andere situaties.

Leer ook hier mee te bewegen. Vaak kun je dat doen door iemand samen te vatten en daarna even stil te zijn. De doorbraak is in zicht!

Herken je jezelf ook weleens in de ‘ja, maar’-reactie? Mensen die snel in de actie schieten, graag de handen uit de mouwen steken, zijn praktische werkers. Zij zien snel ‘hoe het moet’. Dat is waardevol. Het zijn vaak vernieuwers met een kritische blik die niets voor zoete koek slikken.

Voorkeursstijl

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeursstijlen, legt Kristine uit: “Iedereen heeft bijvoorbeeld een sterke voorkeur voor hóé hij informatie opneemt: visueel (via de ogen), auditief (via de oren) of kinesthetisch (voelen). Als je daarin niet matcht met bijvoorbeeld jouw manager, dan kan er irritatie ontstaan.”

Jij wilt bijvoorbeeld graag in een meeting alles bespreken (auditief), je manager werkt liever met spreadsheets (visueel). Je zult merken dat als je aansluit bij zijn of haar voorkeursstijl, de communicatie makkelijker wordt.”

Intern gerefereerde mensen toetsen alles aan hun eigen normen. Ze checken een mailing, vinden die oké en sturen hem de deur uit. Extern gerefereerde mensen willen juist graag de mening van anderen en houden van sparren. Zo’n collega kan bijvoorbeeld denken: waarom vraagt ze niet of ik even naar die mail wil kijken?

Het gaat om meebewegen

Herken je deze voorkeuren en patronen en kun je erin meebewegen, dan blijf je ontspannen. Je kunt beter in contact blijven met jezelf én de ander en je wordt niet meer zo emotioneel geraakt door de reactie van de ander.

Zo kun je nieuwsgierig blijven en de ander beter ondersteunen. Je stelt bijvoorbeeld extra vragen om duidelijkheid te krijgen. Je kunt het netwerk rond je manager warm houden omdat je precies weet hoe je het beste aansluit. En je krijgt mensen in beweging omdat je snapt hoe je ze kunt bereiken.

Deze waardevolle inzichten in communicatiepatronen leiden ertoe dat je autonoom wordt, stevig in je schoenen staat en authentiek kunt blijven.

‘Maar zo ben ik niet’

Net als een vreemde taal moet je NLP onder de knie krijgen. Van deelnemers in haar trainingen krijgt Kristine weleens weerstand. “Maar zo ben ik niet”, zeggen ze dan. “Ze vinden het een trucje, zijn bang dat anderen dat doorzien. Maar dat is niet zo. Zodra je dit gaat leren, inzicht verwerft en de patronen doorziet, ga je even door een fase van ongemak. Dat hoort erbij. Bij alles wat we ooit geleerd hebben, zijn we langs de fase van ongemak gegaan voor we het ons eigen maakten, dat hoort nu eenmaal bij leren. Misschien voelt het in het begin als een kunstje en wat ongemakkelijk. Zet door, je wordt er een effectief, energiek en veelzijdig mens van.”

Leer meer

Kristine Ates verzorgt de training Managementassistent en NLP. Na deze training:

  • Weet jij waarom mensen doen wat ze doen, denken wat ze denken en voelen wat ze voelen.
  • Pas je vaardigheden toe om je eigen gedachten, gedrag en gevoel positief te kunnen veranderen.
  • Zet jij verschillende communicatiestijlen en tools flexibel in: ook bij het online samenwerken.
  • Ken je de achterliggende gedrags- en denkpatronen in communicatie, zodat je succesvoller en doelgerichter kunt samenwerken.
  • Heb je meer energie, omdat je bezig bent met het bereiken van jouw potentieel.
Onderdeel van de collectie

Spreken

Hier vind je alles over helder en tactvol communiceren, actief luisteren, omgaan met klachten en hoe je verbinding maakt tijdens videocalls en presentaties.

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.