Om zelf een eenvoudige AI-agent te maken, heb je Microsoft 365 Copilot nodig én een beeld van jouw eigen wensen. De efficiencyslag die je daarmee maakt, daar weet innovatie-expert en trainer Marianne Smits alles van. Zij geeft op het Management Support Event de sessie ‘Bouw je eigen AI-assistent in 60 minuten’.
Marianne: “Ik heb zelf meerdere agents en werk er graag mee. Met één druk op de knop krijg ik nu bijvoorbeeld antwoord op alle HR-vragen die ik heb. Een andere AI-agent laat ik mijn dagelijkse to do’s prioriteren.”

Wat is zo’n AI-agent precies en wat heb je ervoor nodig?
Marianne: “Een agent in Copilot is eigenlijk een soort digitale assistent die je instelt voor een specifieke taak of workflow. In plaats van dat jij telkens zelf prompts moet schrijven of losse vragen moet stellen, configureer je een agent met een bepaald doel, kennisgebied en manier van antwoorden. De agent blijft binnen dat kader werken en kan daardoor consistenter en sneller taken uitvoeren. Zie het als die collega die álles weet over één onderwerp. Voor zo’n ‘basisagent’ heb je geen programmeerkennis nodig. Het enige wat je moet weten is: wat wil je dat de AI-agent precies doet voor je?”
| Oproep: welke AI-agent heb jij nodig? Inspireer Marianne en alle andere lezers met jouw idee over een agent! Mail hoofdredacteur Vera Bot met je ideeën: verabot@vmnmedia.nl |
Wat is het verschil tussen een AI-agent en een prompt in ChatGPT?
Marianne: “Bij een prompt moet je steeds opnieuw aangeven: ‘Schrijf dit netjes om in een e-mail’. Bij een agent type je gewoon: ‘Maak hier een mail van’ en de agent weet al dat de toon beleefd, zakelijk en kort moet zijn. Je hebt de agent zelf van kennis voorzien en op basis daarvan geeft de agent ook een reactie. Dat is dus veel consistenter.
Met andere woorden:
- Prompt = losse vraag/opdracht.
- Agent = vooraf ingestelde ‘persona’ met instructies en vooraf gegeven kennis die altijd consistent antwoord geeft.”
Wat ga je doen op het Management Support Event in jouw sessie?
“We gaan met elkaar stap voor stap een AI-agent maken. Hoe je start, welke onderdelen je erin wilt, hoe je AI kunt gebruiken om jouw agent beter te maken, hoe je die kunt testen én hoe je hem daarna in gebruik neemt. Je zult merken: het werkt snel en efficiënt.”
| Inspirerende voorbeelden van Marianne • Agent als razendsnelle beantwoorder Alle verslagen van de Raad van Bestuur-vergaderingen razendsnel doorzoeken op vragen als: wanneer hebben we dit onderwerp besproken en wat was het genomen besluit? • Agent als werkverdeler van je taken Geef de agent de opdracht om jouw taken te prioriteren en te verdelen over je werkdag. Jouw instructie is leidend. ‘Jij bent mijn hulp in prioriteren, stel me de juiste vragen, houd rekening met tijd en met de impact voor de mensen voor wie ik werk. Werk voor mijn manager(s) heeft de hoogste prioriteit.’ • Agent als coach Instructie: ‘Laat mijn blinde vlekken zien. Stel me verdiepende vragen om tot de kern te komen. Ik wil dat je achterhaalt wat ik niet zie. Niet de oppervlakte, maar de diepte in.’ |
Bouw je eigen AI-assistent in 60 minuten
In de interactieve sessie van Marianne Smits ontdek je hoe jij als managementassistent zelf een AI-agent (bot) kunt maken. Laat je door Marianne en de andere deelnemers inspireren, bekijk een live demo en ga naar huis met praktische ideeën om zelf aan de slag te gaan. Meld je hier aan.
Wat je leert in deze sessie:
- Wat een AI-agent is en hoe jij deze inzet als digitale collega.
- Hoe je zelf een eenvoudige bot maakt, zonder programmeerkennis.
- Inspirerende voorbeelden van AI-agents in de praktijk van assistenten.














