nieuws

Maak meer impact met kleding en kleur

Commerciële vaardigheden

Wat trek ik vandaag aan naar het werk… Is dit voor jou een dagelijks terugkerend dilemma? Dan zijn deze drie tips echt iets voor jou.

Maak meer impact met kleding en kleur

Heb jij meer dan genoeg kleding, maar ‘niets om aan te trekken’? Of draag je vooral wat comfortabel en praktisch is? (Want het gaat toch om mijn kwaliteiten en niet om wat ik aan heb?) Lees dan verder over het belang van kleur. Inclusief: twee tips voor je zakelijke garderobe én drie stylingtips.

Kleding en kleur als communicatiemiddel

Natuurlijk versta je je vak en spelen persoonlijke voorkeuren een rol bij kledingkeuze. Maar weet ook dat je met kleding en kleur kunt uitdragen hoe je wilt overkomen en wat je wilt uitstralen? Kleding is daarmee een belangrijk en krachtig communicatiemiddel in de zakelijke context.

Eerste indruk

In veel situaties is het maken van een goede eerste indruk belangrijk, zeker in de zakelijke werkomgeving. Uit onderzoeken is gebleken dat de eerste indruk voor 55 procent wordt bepaald door het uiterlijk, voor 38 procent door het stemgeluid en slechts voor 7 procent door wat iemand zegt. Deze percentages laten zien dat de uiterlijke presentatie voor het maken van een positieve eerste indruk een belangrijk onderdeel is. Je kunt hier dus je voordeel meedoen, zowel voor jezelf als voor het bedrijf waarvoor je werkt.

Video: 2 tips voor je business look

De kracht van kleding en kleur

Als imagostylist maak ik mensen bewust van de kracht van kleding en de juiste kleur. Het dragen van goed gekozen, passende kleding is belangrijk en maakt verschil. Als je weet dat je goed gekleed bent, straal je zelfvertrouwen uit. Uiteraard heeft dit effect op je gesprekspartner. Door aandacht te besteden aan je uiterlijke presentatie laat je zien dat je jezelf én de ander serieus neemt. Je valt eerder op en anderen worden zich meer bewust van jou. Hiermee vergroot je jouw effectiviteit op de werkvloer.

3 stylingtips

Als je kleding voor het werk kiest, is het handig te weten welke boodschap een kleur, type stof of kledingstuk uitdraagt.

Tip 1: De kleur blauw

De kleur (marine)blauw is een zakelijke kleur. Blauwe kleding symboliseert betrouwbaarheid, het is een behouden en klassieke kleur. Donkerblauw straalt rijkdom, autoriteit en kracht uit. Voor een sollicitatiegesprek of belangrijk eerste netwerkgesprek is de kleur blauw nagenoeg altijd een goede veilige keuze, zeker als je niet weet wat de ander draagt.

Tip 2: Kleurcontrast

Niet alleen kleur, maar ook het kleurcontrast heeft een groot effect op hoe je overkomt. Hoe groter het kleurcontrast in je bovenkleding, des te meer autoriteit je uitstraalt. Vind je het belangrijk om toegankelijk en benaderbaar over te komen? Draag dan minder kleurcontrast maar kies kleuren die dichter bij elkaar liggen.

Tip 3: Less is more

Voor een professionele uitstraling geldt: less is more. Dit geldt zowel voor kleur als voor de accessoires die je uitzoekt. Houd het overzichtelijk en draag maximaal drie kleuren.

Kleur, uitstraling, imago: bewust van je imago

In de workshop Kleur, uitstraling, imago staat de zakelijke uitstraling centraal. Je ontvangt de spelregels om kledingkeuzes te maken waarmee je je eigen rol en ambitie kunt onderstrepen. Je leert welke kledingitems en welke kleuren jouw professionele uitstraling versterken. Met deze inzichten ontwikkel je meer zelfvertrouwen over je eigen uiterlijke presentatie en kun je met meer overtuigings- en zeggingskracht handelen. Ik ben ervan overtuigd dat je hiermee ook je eigen zakelijke succes vergroot!

 

Reageer op dit artikel