checklist

Smalltalk: een gesprek voortzetten

Taal en communiceren

Zorg voor aanknopingspunten.

Formuleer je zinnen zo dat ze informatie bieden aan je gesprekspartner. Antwoord dus niet alleen met ‘ja’ of ‘nee’, maar vertel er iets bij. Bijvoorbeeld:
– ‘Nee, ik had geen last van files, maar het viel niet mee om een parkeerplek te vinden.’
– ‘Ja, ik ben een collega van Jan. We werken nauw samen aan een nieuw project.’

Let op aanknopingspunten bij je gesprekspartner.
Hoe meer je gesprekspartner vertelt, hoe meer dingen je krijgt aangereikt om op door te gaan. Je kunt doorvragen of iets over jezelf vertellen. Bijvoorbeeld:
– ‘Interessante baan. Wat is je specialisatie?’
– ‘Dat lijkt me een zware studie. Ik heb zelf…’

Maak het jezelf niet te moeilijk.
De inhoud is namelijk van ondergeschikt belang. Je hoeft niet origineel te zijn of iets nieuws te vertellen. Bedenk dat gespreksonderwerpen voor het oprapen liggen. Kijk om je heen, ga in op wat je in de krant hebt gelezen of op de radio hebt gehoord.
– ‘Ik las trouwens vanochtend in de krant dat ze fout parkeren nog strenger willen gaan aanpakken.’
– ‘Op weg hier naartoe viel me op hoe landelijk het hier nog is.’
Wat je ook kunt doen is vragen stellen op veilig terrein, bijvoorbeeld over hobby’s, kinderen, woonsituatie of herkomst.

Stel geen ja/nee-vragen.
Maar stel in plaats daarvan open vragen waarop je gesprekspartner niet simpelweg ja of nee kan antwoorden. Vraag bijvoorbeeld:
– ‘Hoe bevalt je nieuwe auto?’
En niet: ‘Bevalt je nieuwe auto?’

Draaf niet door.
Ben je erg zenuwachtig? Dan draaf je misschien door. Je vuurt de ene vraag na de andere af op je gesprekspartner of je doet het tegenovergestelde: je blijft zelf doorratelen. Als je dit bij jezelf opmerkt, stop dan even, haal diep adem en glimlach. Eventueel zeg je er iets over: – ‘Dit soort recepties maakt me zenuwachtig. Heb jij dat nou ook?’

Klik hier om door te gaan naar hoe je het gesprek netjes kunt beëindigen.

(bewerkt naar bron: Smalltalk)

Smalltalk: een gesprek beginnen
Smalltalk: een gesprek beëindigen
Gesprekstechnieken: luisteren
Visitekaartjes uitwisselen
Emotionele intelligentie
Boek: Lichaamstaal
Training: Gespreksvaardigheden

Reageer op dit artikel