checklist

Conflicthantering – test

Taal en communiceren

Doe de test en kom erachter wat jouw conflicthanteringsstijl is.

De test bestaat uit tien vragen. Schrijf bij elke vraag op of je voor A, B, C of D kiest. Aan het eind tel je al je A’s, B’s, C’s en D’s afzonderlijk op. De letter die het meest voorkomt omschrijft jouw conflicthanteringsstijl.

1. Je wordt door een collega beledigd. Welke van onderstaande antwoorden omschrijft jouw reactie het best?
a. Je negeert het.
b. Je probeert te begrijpen waarom je collega zich zo gedraagt.
c. Je praat er met je collega over.
d. Je maakt duidelijk hoe je je door de opmerking voelt.

2. Er broeit een conflict tussen twee collega’s. Wat zou jij doen?
a. Je ontloopt beide collega’s tot het conflict is overgewaaid.
b. Je observeert de situatie nauwkeurig voordat je iets zegt of doet.
c. Je treedt op als bemiddelaar.
d. Je laat je collega’s weten dat je de situatie vervelend vindt.

3. Je manager komt op vrijdagmiddag aanzetten met een haastklus die je waarschijnlijk het halve weekend gaat kosten. Wat doe je?
a. Je verbijt je en accepteert de klus.
b. Je bespreekt met je manager hoe urgent de klus is en gaat akkoord.
c. Je stelt alternatieven voor om het werk te doen zonder dat het jou al te veel vrije tijd kost.
d. Je weigert en laat je manager weten dat je buiten het werk ook nog een privéleven hebt.

4. Hoe reageer je als een ontevreden klant of zakenrelatie je onvriendelijk en aanvallend benadert?
a. Je zegt niets. De klant heeft immers altijd gelijk.
b. Je laat de klant uitpraten en probeert begrip op te brengen voor zijn probleem.
c. Je draagt creatieve oplossingen voor het probleem aan.
d. Je vraagt de klant te kalmeren en zet hem op zijn plaats. Je maakt duidelijk dat je hier niet van bent gediend.

5. Je hebt onenigheid met een collega. Hoe los je dit op?
a. Je laat het rusten.
b. Je wacht een paar dagen en zoekt je collega weer op. Tijd zal de zaken in perspectief plaatsen.
c. Je neemt het initiatief om de situatie te bespreken.
d. Je probeert je collega te overtuigen van jouw standpunten.

6. Een collega loopt de kantjes ervan af en maakt daarbij misbruik van je. Wat doe je?
a. Je accepteert het.
b. Je probeert erachter te komen waarom je collega zich zo gedraagt.
c. Je dringt er bij je collega op aan zich anders te gedragen.
d. Je vermijdt verder contact en samenwerking met je collega.

7. Tijdens een vergadering ontstaat een heftige discussie. Hoe reageer je op de situatie?
a. Je verlaat de vergadering.
b. Je blijft en kijkt hoe de situatie zich ontwikkelt.
c. Je probeert de discussie in goede banen te leiden.
d. Je sluit je aan bij degene wiens mening je deelt.

8. Je collega’s beschrijven je als:
a. Een stil persoon.
b. Een goede luisteraar.
c. Een overtuigende persoonlijkheid.
d. Een bazig type.

9. Een van mijn grootste krachten is:
a. Goed met anderen omgaan.
b. Tussen de regels door lezen.
c. Anderen overtuigen.
d. Anderen zover krijgen te doen wat ik wil.

10. Je hebt een flink meningsverschil met een collega gehad. Wat doe je?
a. Je blijft kalm en hoopt dat alles snel overwaait.
b. Je probeert de mening van de ander te begrijpen.
c. Je bedenkt manieren om de ander inzicht te geven in jouw kant van de zaak.
d. Je zet de discussie voort tot je collega jouw opvattingen begrijpt.

Wat is je stijl?
Tel nu alle A’s, B’s, C’s en D’s afzonderlijk op. De letter die je het meest hebt gekozen omschrijft jouw conflicthanteringsstijl.

A. Ontwijkend
Het liefst ontwijk je conflicten zo veel mogelijk. Je wilt graag in een positieve sfeer werken en doet je best om situaties niet uit de hand te laten lopen. Er zullen collega’s zijn met wie je het niet zo goed kunt vinden, maar je houdt je gedachten en ergernissen voor je. Een training om assertieve vaardigheden te ontwikkelen zou je kunnen helpen je angst voor conflicten te overwinnen. Soms is het noodzakelijk om de dingen uit te praten om later weer beter met elkaar op te kunnen schieten.

B. Analytisch
Je bezit het vermogen om kalm te blijven bij conflicten. Je analyseert de situatie en probeert inzicht te krijgen in het standpunt van de ander. Luisteren is een van je grootste krachten. Je hebt wel de neiging om de harmonie te bewaren en wilt het liefst dat iedereen goed met elkaar kan opschieten. Maar je verliest je hoofd niet en bent zelfs in emotionele situaties in staat rustig over de dingen te praten. Jouw communicatieve vaardigheden en menselijk inzicht helpen om bij conflicten een win-winsituatie te creëren.

C. Assertief
Je bent volhardend en overtuigend. Een conflict ga je niet uit de weg want je houdt er niet van als dingen onder de oppervlakte blijven spelen. Als iets kan worden opgelost door erover te praten dan blijf jij net zolang in gesprek tot de situatie is opgelost. Voor jou is het een uitdaging om te onderhandelen, te overtuigen en problemen uit de weg te ruimen. Om je conflicthanteringsstijl te verbeteren zou je je luistervaardigheden kunnen verbeteren.

D. Agressief
Je houdt ervan zaken onder controle te hebben, ook wanneer er een conflict speelt. In zulke situaties waak je over je eigen belangen. Een conflict is voor jou pas opgelost als je je gelijk hebt behaald. Het is goed om voor jezelf op te komen, maar je kunt makkelijk over anderen heen walsen. Probeer kalm te blijven en de zaken van een afstand te bekijken. Luister ook naar de ander. Een conflict moet voor beide partijen tot een goed eind worden gebracht. 

Arbeidsconflictenprotocol
Tien mogelijke reacties als je beschuldigd wordt van pesten
Vier voorwaarden voor een krachtige samenwerking met je manager
Boek: Onderhandelen en conflicthantering
Training: Optimaal communiceren voor een vlekkeloze samenwerking

Reageer op dit artikel