checklist

Vier leiderschapsstijlen – kwaliteiten en valkuilen, + tips om in balans te blijven

Taal en communiceren

Welke leiderschapsstijl hanteert jouw leidinggevende? Of in welke stijl herken jij jezelf het meest?

In de checklist ‘Vier leiderschapsstijlen‘ kun je lezen welke vier leiderschapsrollen je kunt onderscheiden. 

Dit zijn de vier stijlen: 

  • de supporter 
  • de motivator 
  • de analist 
  • de dirigent 

Kwaliteiten, valkuilen en emoties per stijl
Hieronder volgt een overzicht van de meest voorkomende kwaliteiten, valkuilen en emoties per stijl.

 

Supporter

Motivator

Kwaliteit:

Helpt graag. Staat klaar voor iedereen. Werkt graag mee. Droppot op bureau, pleisters in de tas. Heeft leuke dag als de sfeer goed is. Ziet of iemand goed in z’n vel zit.

Kwaliteit:

Bezielende, energieke uitstraling, gaat voor ‘samen sterk’ en kent de mensen om de talenten die ze hebben. Optimistisch en actief. Is doelgericht en flexibel tegelijk.

Valkuil:

Loopt zichzelf voorbij, durft niet goed eigen belang/prioriteit aan te geven, voelt zich dan egoïstisch.

Valkuil:

Te veel mensen, te veel projecten, te veel beloftes, te veel… kortom: chaos en de prioriteiten uit het oog verloren.

Emotie

Gevoelig voor sfeer, kan blij zijn om iemand te helpen, trekt zich terug bij zeer competitieve omgeving.

Emotie:

Geniet ervan als mensen betrokken en enthousiast zijn, is zelf ‘ bezield’ door een onderwerp.

Analist

Dirigent

Kwaliteit:

Weet veel, kent geordende informatiestromen, heeft geduld om iets uit te zoeken, ziet logische verbanden tussen oorzaak en gevolg.

Kwaliteit:

Kan snel beslissingen nemen, heeft oog voor wat moet gebeuren, wil zaken af hebben en toont daadkracht, is doelgericht en resultaatgericht.

Valkuil:

Ziet niet uit zichzelf welke resultaten opgeleverd moeten worden, kan lastig besluiten nemen. Neiging tot solistisch werken.

Valkuil:

Kan voor de troepen uit gaan lopen, stuit op weerstand, heeft geen draagvlak, voelt zich er alleen voor staan, neemt te grote risico’s.

Emotie:

Kritische blik, beetje afstandelijk en kan zich opwinden over onlogische zaken.

Emotie:

Energie en actie, gedreven, vurig.

 

Tips om in balans te blijven en niet door te schieten in je kwaliteit

dirigent
Als dirigent heb je meer oog nodig voor de relaties met anderen. Hoe kun je de onderlinge verbinding met de personen om je heen sterker maken? Bekijk of iedereen nog ‘aan boord’ is. Leer te letten op de ‘toon’ van de communicatie. 

motivator
Als motivator is het van belang te blijven focussen op je prioriteiten. Wat moet er deze maand in elk geval af zijn? 

supporter
Als supporter kun je meer oog hebben voor je eigen prioriteiten en belangen en je hier meer op richten, ook in je communicatie naar anderen. 

analist
Als analist kun je een collega ook eens wat vragen, belangstellend of inhoudelijk, waarbij je je eigen gedachten even parkeert. Probeer je meer uit te spreken over de wenselijke resultaten, en stel deadlines.

Leiderschapsstijlen
Reactieve taal
Het ‘big five’-model – doe de test
Boek: Sterk staan door proactief communiceren
Training: Managementassistent en manager

Reageer op dit artikel