checklist

Houd je taal schoon

Taal en communiceren

Hoe constructief is jouw taalgebruik op je werk?

Boor jij jezelf inwendig wel eens de grond in? Pieker je zo dat je in paniek raakt? Of verwens je stiekem je collega? Het is de moeite waard om je bewust te worden van je taalgebruik. En om keuzes te maken. Je taalgebruik maakt namelijk een groot verschil bij wat je jezelf en anderen vertelt. Jij bepaalt welke sfeer je om je heen verspreidt met de woorden die je gebruikt. Dat geldt overigens ook voor je inwendige uitspraken.

‘Niet’ werkt niet
Als mensen een verbetervoorstel doen of doelen stellen voor zichzelf, geven ze vaak aan wat ze niet willen. Uitweiden over wat je niet wilt, heeft echter een ongewenst neveneffect. Het zet datgene in de spotlights waar je nu juist vanaf wilt. Stress, bijvoorbeeld. Of vuile kopjes in de pantry. Onze hersenen registreren het woord ‘niet’ (en andere ontkennende woorden) namelijk niet. Wat ze wel registreren is de tekst die ervoor of erna komt. Daarvan maakt onze grijze massa een duidelijke interne voorstelling. Een plaatje, film, geur of geluid in je hoofd.

Enkele voorbeelden
Niet: Ik wil minder snoepen en calorierijk eten.
Wel: Ik eet en drink gezond en neem één keer per dag iets lekkers.

Niet: Ik wil al die stress niet meer.
Wel: Ik doe ontspannen en vrolijk mijn werk.

Niet: Ik wil niet meer ontploffen tegen mijn kinderen.
Wel: Ik geef mijn kinderen tijdig, beheerst en duidelijk de grenzen aan.

Niet: Ik wil die rommel van dagenlang niet op het aanrecht.
Wel: Laten we om de beurt zorgen voor een opgeruimde koffiehoek.

Je brengt de focus door middel van je taalgebruik op wat je graag wilt. En zeg nu zelf, dát geeft toch de inspiratie die je kunt gebruiken? Zo loop je warm voor de verbeteringen en doelen die je voor ogen hebt, en je enthousiasmeert er ook je collega mee.

Rode vlag Het is handig om te weten welke woorden vaak een onbedoeld een ongewenst effect geven, en welke wél werken! In het overzicht hieronder wordt dit snel duidelijk.

Rode vlag

Effectiever:

– Leuk idee, maar is dat wel haalbaar?

– De lay-out en afbeeldingen van het personeelsblad zijn geslaagd hoor! Maar ik vind de cover wat druk.

– Leuk idee, wil je nagaan of dat haalbaar is?

– De lay-out en afbeeldingen van het personeelsblad zijn geslaagd hoor! En ik vind de cover wat druk.

We/ze moeten eens leren de koffiekopjes op te ruimen.

Ik ruim telkens de koffiekopjes op. Dat vind ik vervelend. Willen jullie de volgende keer helpen?

Je bent dan toch even uit het veld geslagen.

Toen was ik even uit het veld geslagen.

Zij gaat altijd als eerste naar huis, terwijl er nog stukken verzonden moeten worden.

Zij hielp onlangs op verzoek een keer mee om de stukken tijdig weg te krijgen, maar dat komt weinig voor.

Jij kunt nooit eens op tijd komen.

Je bent deze week drie keer te laat gekomen.

Ik kan ook niets.

Dit lukt me nog niet.

Ik moet

Ik wil/kies ervoor/ga/mag/kan…

Het zou zo’n leuk tuinfeestje worden. Nu het regent is alles verpest.

Jammer van de regen. Die workshop kan ook binnen, gelukkig.

 

Maak bij opbouwende kritiek gebruik van werkwoorden
Je weet, kritische feedback geef je op gedrag, niet op de persoon. In de praktijk gaat het in het vuur van de strijd nog wel eens mis. Het is snel gezegd: ‘Jij irriteert me’. En toch klinkt een opmerking over iemands handelwijze zo anders. Als je je ergert of je voelt je bijvoorbeeld telkens overruled door je collega, wil je er wellicht iets over kwijt. Zoek dan het werkwoord dat zijn of haar gedrag aanduidt. Vingertrommelen dus, of interrumperen, of telefoneren over privézaken. Gebruik dit woord om er zeker van te zijn dat je het gedrag bespreekt en professioneel ­- respectvol – omgaat met je collega.

Tot slot
Het zal duidelijk zijn: een belangrijk sturend aspect van je gedrag is je (interne) taalgebruik. Het heeft een krachtige, spiegelende werking. Een boemerangeffect, zou je kunnen zeggen. En het is zo eenvoudig aan te passen. Hier en daar een andere woordkeuze, je focus wat verleggen. En ziedaar: je bent succesvoller in het managen van je werkrelaties, én in het managen van ‘de makkelijkste persoon op aarde’: jezelf. Veel taalplezier!

Heleen ter Avest van Invest Coaching & Training helpt assistants om met vertrouwen en plezier de lead te nemen op hun werk. Zij schreef het gratis e-bookje ‘Feedback de baas – 9 succesfactoren voor in je verander(en)de rol van assistant’. Zie investcoaching.nl.

10 assertieve grondgedachten voor assertief denken
Bila met de baas
Gespreksstijlen
Zorg dat je gehoord wordt
Samenwerken met verschillende persoonstypen
Communicatiestoringen: hoe kom je eraan en… hoe kom je eraf?
Boek: Sterk staan door proactief communiceren
Training: Vlammen op het secretariaat

Reageer op dit artikel