checklist

Een doeltreffend persbericht: een stappenplan

Taal en communiceren

Positieve media-aandacht regel je zelf

Een mooie vorm van reclame is free publicity. Zo zet je je bedrijf in het zonnetje. Hoe doe je dat? Nieuws is er altijd, ook binnen jouw organisatie. Denk aan de lancering van een nieuwe website, een interessant samenwerkingsverband of de opening van een nieuwe vestiging. Of de lancering van een product, een jubileum of een overname. Veel van deze gebeurtenissen kunnen het nieuws halen, van een regionaal blad en huis-aan-huisblad tot een landelijke krant en vakblad. En vergeet social media niet! Je kunt tegenwoordig heel gemakkelijk een tweet plaatsen met verwijzing naar je persbericht op de website van de organisatie, of een bericht delen via Facebook.

Stappenplan

1 Bepaal de boodschap
– Welke informatie wil je onder de aandacht brengen?
– Wat is de nieuwswaarde: hoe interessant is het bericht voor journalisten? Sappige actualiteiten en bijzondere primeurs doen het goed. Zorg er in elk geval voor dat het bericht actueel is. Kom dus niet met oud nieuws.
– Verzamel voordat je gaat schrijven voldoende ondersteunende gegevens zoals cijfers, statistieken en foto’s.
– Bedenk ook naar welke media je het bericht wilt sturen.
– Ga snel te werk; je kunt al beginnen voordat het nieuws officieel bekend is. Begin tijdig met het zoeken naar ondersteuning voor het maken van een perslijst en het verspreiden van het bericht.

2 Bericht schrijven
– Je artikel moet positief opvallen op redacties om aandacht te trekken. Zorg in elk geval voor een pakkende kop.
– Geef in de lead, de eerste alinea, alvast antwoord op de belangrijkste vragen van de lezer: behandel hier de 5 w’s + h. Deze staan voor: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. – Zorg voor een logische structuur en duidelijke tussenkopjes.
– Gebruik korte zinnen, eenvoudige woorden en vermijd de lijdende vorm.
– Schrijf objectief en illustreer met onderzoeksgegevens die je hebt verzameld.
– Om het bericht ‘op te leuken’ gebruik je citaten.
– Laat je niet verleiden om zoveel mogelijk informatie in het bericht te proppen. Focus op de originele kernboodschap en houd het bericht op 1 A-‘tje.
– Vermeld onderaan een noot voor de redactie met naam en telefoonnummer van de contactpersoon.

3 Perslijst maken
Maak nu een definitieve selectie. Bepaal eerst zorgvuldig welke bladen, kranten, websites en omroepen interessant zijn en ga op zoek naar de juiste adressen, inclusief naam van de redacteur. Het maken en beheren van een mediabestand is erg tijdrovend en kostbaar. Je kunt ook bij gespecialiseerde bureaus informeren, zij zorgen voor een professionele aanpak. Zij kunnen ook de verspreiding regelen.

4 Verspreiding
– Zorg dat je bericht op het juiste moment bij de media terechtkomt, want nieuws veroudert snel. Goede voorbereidingen en snelle verzending (direct na bekendmaking) zijn cruciaal. – Plak de tekst in de e-mail zelf; veel journalisten hebben een hekel aan het openen van bijlagen. Foto’s meesturen is wel zinvol.
– Laat je de verzending over aan specialist? Maak dan afspraken over het tijdstip van verzending. Op dat moment moet de contactpersoon (in de noot voor de redactie) standby staan.

5 Nazorg
De meningen over het nabellen van een persbericht verschillen sterk. Sommigen vinden het zinvol, anderen niet. Of een persbericht wel of niet geplaatst wordt, hangt vooral af van stap 1 tot en met 4.

Lees ook:
Persbericht: zo zorg je dat het gelezen wordt
Voorbeeldbrief: bedankt voor persaandacht
Hoe schrijf ik een persbericht
Boek: Bedrijfspromotie via internet
Training: Powerassistant in control

Reageer op dit artikel