checklist

Spelregels zakelijk gesprek

Taal en communiceren

1) Kwantiteit

Zeg wat je te zeggen hebt, en niet meer. Zorg dat je boodschap niet te kort of te lang is. Ben je langdradig, dan haken mensen af uit desinteresse of verveling. Ben je te kort aan het woord, dan maak je wellicht geen indruk omdat de nodige uitleg ontbreekt. Als je een afspraak met de kapper afbelt, leg dan niet uit waarom. Zeg gewoon dat je een andere afspraak wilt maken.

2) Kwaliteit
Zeg alleen dingen waarvan je zeker weet dat ze waar zijn. Vertel alleen iets wat je ook zelf echt meent. En vertel dus niet een heel verhaal waarover je aan je eind zegt: “Ik weet het niet zeker hoor, ik heb het ook maar van horen zeggen.”

3) Relevantie
Zeg alleen dat wat op dat moment relevant is. Gaat de discussie in een vergadering over taakverdeling en werkdruk, dan kun je beter niet beginnen over het nieuwe computersysteem en jouw ergernis daarover. Dat kan de relevantie van jouw boodschap schaden. Wees to the point.

4) Stijl
Zeg het kort en bondig. Doe het vooral niet ongestructureerd, met moeilijke woorden, dubbelzinnige termen of vage formuleringen. Wees kort, bondig en begrijpelijk. “Ik voor mij persoonlijk ben van mening dat…” is hetzelfde als “Ik vind”.

Wil je hier nog veel meer over weten? Angela Wijers geeft de gloednieuw training Optimaal communiceren voor een vlekkeloze samenwerking.

10 tips voor gespreksvoering
Conflict met de baas? 4 tips om het op te lossen
Overtuigend communiceren op afstand; manage de verwachtingen
[Vakbase]
Gespreksstijlen [Vakbase]

Reageer op dit artikel