checklist

Hoe ga je om met lastige collega’s?

Taal en communiceren

Drie gedragstypes

We kunnen mensen verdelen in drie gedragstypes:

  1. dominante
  2. afstandelijke
  3. sociale
De meeste managementondersteuners zijn sterk op de ander gericht en hebben behulpzaamheid als kernkwaliteit. Als je zelf zo bent, is de kans groot dat je moeite hebt met dominante figuren, die juist níét op de ander gericht zijn.

1. Dominante mensen
In gesprek herken je dominante mensen als je bekritiseerd, genegeerd en overheerst wordt, als je dichtklapt, gaat blozen of bang wordt, als je vluchtneigingen krijgt en denkt ‘laat maar’. Je herkent ze ook aan hun woordkeuze. Die is beoordelend, moraliserend, geringschattend, veroordelend en bevelend.

Je gebruikelijke reactie
In een gesprek met een dominant type kan je gebruikelijke reactie zijn dat je wilt tegenspreken en debatteren, maar je kunt ook dichtklappen en een laat-maar-waaien-houding aannemen.

Een betere reactie
Beter is het om je zelf ook licht dominant op te stellen. Dat doe je door je gesprekspartners te complimenteren en zijn mening of advies te vragen, door zakelijk te blijven, te luisteren en je eigen mening daartegenover te zetten.

2. Afstandelijke mensen
Je kunt afstandelijke mensen herkennen als je in een gesprek met hen aan je eigen woorden gaat twijfelen, denkt dat zij meer weten dan jij en je overtroefd voelt in kennis. Je krijgt dan de neiging veel te gaan praten, je dwaalt af naar details en je ervaart veel stiltes. Je herkent ze ook aan hun vragende, kritische en oordelende woordkeuze.

Je gebruikelijke reactie
Als je met zo’n afstandelijk type te maken hebt, is je gebruikelijke reactie dat je twijfelt of de ander je wel aardig vindt. Daarom ga je veel praten om contact te maken en de stiltes op te vullen. Dat is nou net wat afstandelijke mensen verschrikkelijk vinden.

Een betere reactie
Beter is het als je open vragen stelt (dus vragen die niet met ja of nee zijn te beantwoorden), dat je bewust zwijgt, luister en oprecht en zakelijk bent. Probeer logisch, feitelijk en onpersoonlijk te blijven.

3. Sociale mensen
Je kunt sociale mensen herkennen als je in een gesprek met hen je gewaardeerd voelt, weinig bezwaren hoor en vrijuit over je eigen gevoelens praat. Ook kom je moeilijk tot zaken en moet je veel bewijsmateriaal leveren. Hun woordkeuze is vriendelijk, spontaan, opgewonden, toegevend en doorweven van gevoelens en wensen.

Je gebruikelijke reactie
Als je met sociale mensen te maken hebt, is de drempel vaak laag om contact met hen te krijgen. In een gesprek met hen kun je merken dat je enthousiast wordt, in een bepaalde vervoering kunt raken en genoegen neemt met vage toezeggingen.

Het omgekeerde kan ook: door hun drukke gebabbel waar geen einde aan komt, raak je ongeduldig en kun je hen bot afkappen. Hiermee overrrompel je hen volkomen.

Een betere reactie
Een betere reactie is dat je het initiatief houdt en kort en zakelijk bent. Het gaat erom de ander gerust te stellen en waardering te geven. Kortom: vriendelijk dominant.

Wil je je bewuster worden van je eigen manier van communiceren en wat het effect daarvan op anderen is? Schrijf je dan nú in voor de workshop Mindful Werken.

Warmte en persoonlijke aandacht op de werkvloer: tien tips
Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Omgaan met moeilijke collega’s
Boek: Kernkwaliteiten
Training: Mindful werken

Reageer op dit artikel