checklist

Feedback? Nee: feedforward!

Taal en communiceren

Feedback kennen we allemaal, hoewel op de juiste manier feedback geven (en zeker ook: krijgen!) lastig kan zijn. Je kunt toch soms het gevoel krijgen dat iemand wil bewijzen dat je iets verkeerds hebt gedaan. Trainer Gerry Ubels, van de training Personal Assistant (startdatum 10 mei) gaat dieper in op het vergroten van je zelfinzicht: wat zijn je kwaliteiten? […]

Feedback? Nee: feedforward!

Feedback kennen we allemaal, hoewel op de juiste manier feedback geven (en zeker ook: krijgen!) lastig kan zijn. Je kunt toch soms het gevoel krijgen dat iemand wil bewijzen dat je iets verkeerds hebt gedaan. Trainer Gerry Ubels, van de training Personal Assistant (startdatum 10 mei) gaat dieper in op het vergroten van je zelfinzicht: wat zijn je kwaliteiten? Waar krijg je energie van? Hoe kom je over bij anderen? En hoe kun je jezelf als PA profileren in de organisatie? Daar hoort ook feedback bij en zij vertelt hier alvast hoe het makkelijker kan met feedforward.

Feedforwardgericht denken is niet denken op basis van goed of fout, maar op basis van informatie waarmee je een doel kan bereiken. Ben je feedforward gericht, dan wil je ergens naar toe, iets ontdekken, nieuwe ervaringen opdoen. De vraag die je je daarbij stelt, is: ‘Hoe kom ik daar?’

Ben je feedforwardgericht dan maak je nieuwe plannen. Je ergert je wellicht aan mensen die feedbackgericht werken. Je kunt winst behalen door vragen te stellen die feedbackgericht zijn: naar feiten en problemen.

Het verschil

Feedback is gericht op gedrag uit het verleden, op situaties die al voorbij zijn en niet meer veranderd kunnen worden. Feedback wordt vaak ervaren als negatief, omdat het erop lijkt dat iemand wil bewijzen dat je iets verkeerds hebt gedaan.

Feedforward is gericht op de toekomst. De voordelen:

1) De toekomst kun je veranderen, het verleden niet.
2) Feedforward wordt positief ervaren, het focust op de toekomst en op de gewenste oplossing.
3) Ambitieuze mensen staan opener voor feedforward omdat ze graag tips krijgen om nog succesvoller te zijn.
4) Doordat de focus ligt op gewenst resultaat of gewenst gedrag voor de toekomst kan iedereen het aan iedereen geven. Je hoeft iemand niet per se te kennen.

Hoe?

Je kunt actief feedforward vragen. Als je feedforward wilt ontvangen beschrijf je je eigen gedrag dat je wilt veranderen, bijvoorbeeld: ‘Ik wil mijn communicatie verbeteren. Ik merk dat mensen soms van me schrikken. Ik zou willen dat dat anders was’.
Degenen die reflecteren op de vraag geven feedforward in de vorm van twee concrete tips. Ze doen dit in het heden en kijken niet terug naar eerdere werksituaties. Alleen tips voor de toekomst worden gegeven.
Degene die feedforward ontvangt, luistert en maakt aantekeningen, geeft geen waardeoordeel en bepaalt zelf wat hij met de tips gaat doen. Na afloop zegt hij alleen ‘dankjewel voor je/jullie inbreng’.
Je hoeft als ontvanger van feedforward dus níet in de verdediging te gaan. Feedforward speelt zich af in het NU. Dus is er vaak ook meer acceptatie en enthousiasme om iets met de tips te gaan doen.

Probeer het maar eens uit!

 

Reageer op dit artikel