checklist

Do’s en don’ts bij een werknemer met een psychische aandoening

Taal en communiceren

Eén op de zes werknemers heeft een psychische aandoening, variërend van angstklachten, depressie en burn-out tot borderline. De meesten houden hun stoornis echter geheim, want het taboe is nog groot. Jammer, want het kan ons allemaal overkomen. 

Do’s en don’ts bij een werknemer met een psychische aandoening

Discreet zijn

Secretaresses kunnen, als spil van de organisatie, een grote rol spelen bij het maken van contact met werknemers die psychische problemen hebben, zegt Monique Damen van coaching bureau Komma Coaching. “Door op de juiste manier vragen te stellen, altijd discreet te blijven en iemand op gevoelsniveau te benaderen. Dat is een hele kunst. Een cursus coaching vaardigheden om dit te leren zou voor management ondersteuners niet verkeerd zijn. Dit stimuleert niet alleen de persoonlijke groei van de secretaresse. De hele organisatie profiteert hiervan. Want vergeet niet dat er nog een hele periode aan een burn-out vooraf gaat. Juist dan kan uitval door ziekte nog voorkomen worden. En we zijn allemaal maar mensen. Iedereen maakt dingen mee in zijn leven die ingrijpend zijn en veel impact kunnen hebben. Als we dat nou eens gewoon als gegeven accepteren!”

Do’s en dont’s bij een werknemer met een psychische aandoening

Voor de werknemer zelf:

Do’s:

  • wees open
  • weet wat je nodig hebt
  • bewaak je grenzen

Don’ts:

  • vermijd de slachtofferrol
  • verwacht geen oplossing van anderen
  • ga niet zonder meer uit van begrip

Voor collega’s: 

Do’s:

  • informeer
  • vraag goed door
  • straal vertrouwen uit

Don’ts:

  • negeer de psychische aandoening niet
  • vul niets zelf in
  • behandel de werknemer niet als patiënt
Reageer op dit artikel