checklist

Van reactief naar proactief in 5 stappen

Taal en communiceren

Als assistant ben je deels afhankelijk van anderen, je wacht op reactie van iemand anders en je dag wordt gedeeltelijk bepaald door de vragen, telefoontjes en vergaderingen van anderen. Toch kun je je eigen gedrag sturen en van reactief naar proactief krijgen. Zo krijg je zelf de touwtjes in handen. Spreker Bart van de Belt heeft 5 stappen voor je.

Van reactief naar proactief in 5 stappen

Lijkt het vaak of niet jij, maar iemand anders aan het stuur zit en jouw dag bepaalt? Je hebt een planning en to do list, en toch komen er vaak dingen tussendoor. Onbewust ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Je vertoont onbewust reactief gedrag.

Reactief gedrag

Reactief gedrag vertonen we allemaal. En dat is niet erg. Het zijn vaak ingesleten patronen die we in bepaalde situaties inzetten. Bijvoorbeeld als je een datum wil prikken voor een meeting met een grote groep mensen. Als jij op alle voorgestelde dagen kan is het niet zo belangrijk om een specifieke datum te kiezen. ‘Kiezen jullie maar’ is dan voldoende. Je bent reactief, maar dat kan geen kwaad. Vervelend is het echter wanneer je in alle situaties reactief gedrag vertoont. Dat levert problemen op en je verliest de macht over de situatie.

Proactief gedrag

Vertoon je proactief gedrag dan maak je zelf bewuste keuzes in situaties waar jij waarde hecht aan de uitkomst. Je wil de situatie beïnvloeden omdat het resultaat belangrijk voor je is. Jij zit achter het stuur en jij kiest de wegen om je doel te bereiken.

Van reactief naar proactief in 5 stappen

Leren jezelf proactief te gedragen is eng. Het kost moeite. Je moet je kwetsbaar opstellen en je moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat je denkt, kiest en doet. Vijf stappen die daarbij kunnen helpen:

Stap 1: Bedenk een specifieke situatie waarin je niet de resultaten bereikt die je wilt.
Stap 2: Op welke manier reageer je nu in deze situatie? Is dit effectief? (bewust worden)
Stap 3: Op welke manier kun je een volgende keer beter reageren? (bewust worden)
Stap 4: Probeer de volgende keer in deze situatie je voorgenomen gedrag uit (actie)
Stap 5: Wat is het resultaat van je nieuwe gedrag? Wat werkte wel en wat niet? (reflectie)

Niet tevreden met het gewenste resultaat? Herhaal dan stap 3 t/m 5, net zo lang tot je tevreden bent.

Je bent vandaag wat je gisteren deed. Als je morgen anders wilt zijn moet je vandaag een nieuwe keuze maken. Gelukkig kun je hier iedere dag opnieuw voor kiezen. Succes met het behalen van je doelen!

Auteur: Bart van den Belt

Tip

Organisaties verwachten van een proactieve secretaresse en assistant dat zij initiatief neemt op basis van haar professionele inzicht. Toch steken er dan vaak twijfels de kop op. Wordt dit wel van mij verwacht? Mag ik dit wel doen? De wijze waarop jij met dit alles omgaat, kan van grote invloed zijn op de organisatie en je eigen ontwikkeling. De training Proactief handelen maakt je bewust van je eigen gedrag en leert je hoe je proactiever kunt zijn. Trainer Peter Vos gaat in op zaken als initiatief nemen, doelgericht werken, uitoefenen van invloed, omgaan met weerstand, creativiteit en stellen van grenzen.

Reageer op dit artikel