nieuws

Kleurige communicatie

Taal en communiceren

Kleur is belangrijk. Uit een internationaal onderzoek blijkt dat kleuren vooral bij communicatie-uitingen van groot belang zijn. In een knalgeel pak kom je nu eenmaal minder serieus over dan in een net bruin pak.

Kleur is belangrijk. Uit een internationaal onderzoek blijkt dat kleuren vooral bij communicatie-uitingen van groot belang zijn. In een knalgeel pak kom je nu eenmaal minder serieus over dan in een net bruin pak.

Kleur zegt iets over de uitstraling van een bedrijf, de kleuren op de website zijn dan ook meestal met zorg uitgekozen. Omdat de wereld steeds kleiner wordt, wordt het kiezen van kleuren voor communicatieprofessionals belangrijker. Zij moet ook rekening houden met het verschil in betekenis van kleuren in verschillende culturen.

Betekenis
Uit het onderzoek blijkt dat de kleuren blauw, groen en wit in veel landen gewaardeerd worden. Ze hebben ook ongeveer dezelfde betekenis. De kleuren zwart en rood worden in veel landen gebruikt, maar de betekenis kan nog wel eens verschillen. Ook mannen en vrouwen denken anders over kleur. Mannen houden meer van helder, terwijl vrouwen gaan voor zachte kleuren.

Website
Een onderzoek van BuzzBack toont aan dat 80 procent van de medewerkers kleur bepalend vindt voor de aanschaf van kleding, 79 procent vindt dit belangrijk bij interieurinrichting en 70 procent bij de aanschaf van een auto. Voor het kleurgebruik op een website moet vooral rekening gehouden worden met de doelgroep. Wil jouw bedrijf zich richten op jongeren, dan moeten er vooral veel flitsende kleuren gebruikt worden. Richt men zich op de zakelijke wereld, dan worden sobere kleuren meer gewaardeerd. Altijd handig om te weten.

 

Reageer op dit artikel