nieuws

3 geheimen van verleidelijk schrijven

Taal en communiceren

Kijk je graag naar het datingprogramma First Dates of de film All you need is love? Leuk hè, ze geven beide een kijkje in de kunst van het verleiden. Wanneer maak je indruk op een ander en wanneer niet? Wanneer blijf je ‘hangen’ bij iemand?

3 geheimen van verleidelijk schrijven

Tuur jij inspiratieloos naar het scherm als je een uitnodigingstekst, webpagina of verslag gaat schrijven of verbeteren? Probeer dan deze 3 tips eens uit en maak kennis met de kunst van het verleidelijk schrijven.

De klik: verleid de lezer

Diezelfde ongeschreven regels van ‘wel of geen klik’ gelden ook voor het schrijven van teksten! Versta jij de kunst van het zakelijk verleiden met jouw teksten? Of gebruik jij voor iedere brief en e-mail hetzelfde sjabloon? En kruis je op je compliments card de standaard opties aan voordat je iets in een envelop doet? Lees dan vooral deze drie tips:

Tip 1) Zorg voor een verpletterende eerste indruk

Begin jij je tekst, brief of uitnodiging met een standaardregel omdat dat ‘zo hoort’ of… durf je ‘binnen te komen’ met een spannend verhaal, een goede grap, anekdote of een inspirerend praktijkvoorbeeld? Gebruik jij een standaard aanhef, of laat je iemand blijken dat je hem of haar echt ziet door te beginnen met een persoonlijke noot (voornaam, verwijzing naar een gesprek, opvallende kleding, leuk citaat uit een eerder gesprek, iets dat aansluit op de belevingswereld en interesse van je lezer)? Probeer het eens, je zult veel positieve reacties krijgen.

Tip 2) Gebruik emotie in je tekst

Vaak willen we door middel van een tekst mensen verleiden of overtuigen tot een aankoop, een actie, of een reactie. Of een bezoek. Of een taak. Het opstarten van een project. Het aanleveren van input die je nodig hebt.

Vaak zeggen we dat we beslissingen nemen met ons hoofd, maar 90% van ons neemt beslissingen op gevoel. Door hier in je teksten (blogs, uitnodigingen, reacties, verzoekschriften) gebruik van te maken, kun je jouw lezer net dat beetje extra motiveren om te doen wat jij van hen vraagt.

Kijk maar eens naar blogs. Die beginnen niet voor niets vaak met regels als Word jij ook zo blij van…? Ken je dat gevoel?… Wil je ook zo graag…?

Wat daarbij verder helpt zijn korte zinnen, actief taalgebruik en positief taalgebruik. Kijk eens kritisch naar de diverse teksten die jij dagelijks produceert. Zijn ze standaard of durf je door de toevoeging van een persoonlijke noot of observatie een beetje buiten de lijntjes te kleuren?

Tip 3) De afsluiter: een call-to-action

Bij ‘First dates’ en ‘All you need’ willen de individuen, eenmaal enthousiast, graag een vervolgafpraak. Die komt er in de genoemde datingprogramma’s niet altijd, omdat de deelnemers niet altijd duidelijk hun hoop en verwachtingen uitspreken. Die ‘spelregels’ van het ‘echte’ verleiden, gelden ook voor het ‘zakelijk verleiden’!

Wil jij dus dat iemand vóór een bepaalde datum reageert omdat anders die geweldig mooie zaal niet meer beschikbaar is? Benoem dat dan in je tekst en maak het meteen persoonlijk (zie punt 2).

“Je dient voor datum xxx reageren anders kan ik niet verder” klinkt veel minder verleidelijk dan: “Ik zou het fijn vinden als je voor xx reageert. De locatie die ik op het oog heb is alleen tot die datum beschikbaar. Ik zou het jammer vinden als we door het ontbreken van belangrijke info deze topplek mislopen. Kunnen we bij deze afspreken dat ik voor datum xxx van je hoor? Je helpt mij en je collega’s daar enorm mee! Dankjewel!”

Ja, je hebt iets meer woorden nodig. Maar wat doen deze woorden met je? Ik garandeer dat 9 van de 10 mensen na het lezen van dit zakelijke, maar uiterst persoonlijke verzoek op tijd reageert.

Op zakelijke date bij Verleidelijk schrijven

Dit zijn slechts 3 algemene tips om verleidelijk te leren schrijven. Het hangt natuurlijk ook af van het type teksten dat jij schrijft welke tips voor jou het beste werken. We hebben nog een heel arsenaal aan praktische tips voor je die je meteen kunt toepassen, en waar we je graag ‘op maat’ van voorzien! Kom ook naar de workshop Verleidelijk Schrijven en ervaar hoe trainer Stefanie Couwenberg je meeneemt op een zakelijke ‘date’ en je helpt te transformeren tot de teksttovenaar van jouw organisatie.

Reageer op dit artikel