nieuws

Met de denkhoeden van De Bono tackel je een probleem vanuit alle perspectieven

Taal en communiceren

Met de denkhoeden van De Bono tackel je een probleem vanuit alle perspectieven

De zes denkhoeden van Edward de Bono helpen je om vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstelling of probleem te kijken. Dit is hoe het werkt, aan de hand van een voorbeeld.

Om een vraagstuk op een gestructureerde manier te bekijken, adviseert trainer Marianne Smits om de denkhoeden van Edward de Bono te gebruiken tijdens een brainstorm. Met deze methode begint niet iedereen willekeurig ideeën te spuien, vaak vanuit je eigen referentiekader, maar kan iedereen zich vanuit verschillende invalshoeken verdiepen in de problematiek.

Smits licht de methode toe aan de hand van een voorbeeld: er wordt een reorganisatie aangekondigd. Met de zes verschillende denkhoeden op, ieder met zijn eigen kleur, kan de brainstorm als volgt verlopen:

Rode denkhoed

Bij een aankondiging van een reorganisatie spelen allerlei emoties op. We zijn het niet gewend om die op de werkvloer te uiten, maar toch zijn emoties belangrijk om rekening mee te houden. Als iedereen in de weerstand schiet, zul je daar iets mee moeten. Daarom is het goed om tijdens een vergadering te onderzoeken welke emoties er spelen. Als gevraagd wordt hoe je ergens tegenaan kijkt, zet je eerst de rode denkhoed op. Hierbij kun je al je emoties uiten, zonder ze te hoeven onderbouwen.

Zwarte denkhoed

Er komen ongetwijfeld negatieve reacties naar boven. Zet als tweede stap daarom met z’n allen de zwarte denkhoed op: bekijk de reorganisatie alleen in een negatief licht. Onderzoek welke beren er op de weg zijn.

Gele denkhoed

Het is niet alleen maar kommer en kwel. Bedenk wat je zou zeggen als je jouw collega’s mee moet krijgen. Welke positieve dingen kan zo’n reorganisatie brengen? Door een verandertraject zonnig in te zien, ontstaan ideeën over de toekomstige rol van het secretariaat.

Witte denkhoed

De witte denkhoed staat voor feiten. Wat weten we nu eigenlijk? Hoe gaat de reorganisatie er precies uitzien? Wat is het doel ervan? Heeft het management al iets losgelaten over de nieuwe structuur?

Groene denkhoed

Het is lente, nieuw leven ontluikt. Oftewel: we mogen met ideeën komen. De manier waarop je werkt kun je volledig op de schop nemen, ontwikkel een visieplan. Denk vanuit talenten, zodat je effectiever wordt.

Blauwe denkhoed

Tijd om structuur aan te brengen in al die ideeën, gedachten en emoties. Dat doe je met de blauwe denkhoed. Bedenk wat deze brainstorm heeft opgeleverd. Wat is allemaal de revue gepasseerd? Op basis daarvan trek je conclusies met elkaar.

Daadwerkelijk met een reorganisatie te maken?

Hoe ga je met alle veranderingen om? Een reorganisatie is dé kans om te laten zien wat je secretariaat waard is, zegt trainer Marianne Smits.

De reorganisatie heeft jou niet je baan gekost, maar die ziet er nu wel heel anders uit. Hoe zorg je voor een goede invulling? En hoe behoud je een positieve mindset? Zo overleef je de reorganisatie die jouw baan op z’n kop zet.

Directiesecretaresse Tanja Keijzer heeft de nodige ervaring met reorganisaties en steekt het positief in: “Van alle veranderingen kun je wat leren.”

Meer over communicatietechnieken leer je tijdens de workshopdag POWER Sparringpartner.

Reageer op dit artikel