vraag & antwoord

Kun je verkleinwoorden gebruiken in zakelijke correspondentie?

Taal en communiceren

Het is niet erg gebruikelijk om in zakelijke brieven met verkleinwoorden te werken, omdat dit kinderlijk over kan komen. Je wilt de lezer van je brief immers serieus en professioneel benaderen. Je hebt hier te maken met en stijlkwestie. Bij het schrijven van (zakelijke) brieven of teksten bepaal je allereerst wie je publiek is, welke […]

Het is niet erg gebruikelijk om in zakelijke brieven met verkleinwoorden te werken, omdat dit kinderlijk over kan komen. Je wilt de lezer van je brief immers serieus en professioneel benaderen.

Je hebt hier te maken met en stijlkwestie. Bij het schrijven van (zakelijke) brieven of teksten bepaal je allereerst wie je publiek is, welke boodschap je wilt overbrengen en wat het gewenste effect van die boodschap moet zijn. Op die basis formuleer je je brief. Als de verkleinwoorden een functie hebben, kun je ze gebruiken. Een enkel verkleinwoord in een tekst die verder zakelijk van toon is, kan soms goed, soms is het juist een vreemde eend in de bijt. Een kwestie van gevoel dus. Het gebruik van verkleinwoorden moet functioneel zijn.

In Management Support Magazine van september 2002 kun je meer lezen over het gebruik van verkleinwoorden in zakelijke teksten.

Reageer op dit artikel