vraag & antwoord

Hoe verstuur je een brief per e-mail?

Taal en communiceren

Er zijn nog geen officieel vastgelegde conventies voor het e-mailen, maar over het algemeen zijn de regels minder streng voor een zakelijke e-mail dan voor een zakelijke brief. De vorm is wat ‘losser’, zeker in mailtjes tussen collega’s onder elkaar. Maar: als je e-mail gebruikt voor officiële uitwisseling van informatie kun je je berichten beter […]

Er zijn nog geen officieel vastgelegde conventies voor het e-mailen, maar over het algemeen zijn de regels minder streng voor een zakelijke e-mail dan voor een zakelijke brief. De vorm is wat ‘losser’, zeker in mailtjes tussen collega’s onder elkaar.

Maar: als je e-mail gebruikt voor officiële uitwisseling van informatie kun je je berichten beter beschouwen als echte brieven. Vergeet dus niet:

  • het onderwerp,
  • de aanhef,
  • heldere indeling in alinea’s,
  • de afsluiting.

Bedenk ook dat e-mail sneller en vluchtiger is en van het scherm wordt gelezen. Daar moet je je stijl en taalgebruik op aanpassen.

Als je een sollicitatiebrief per e-mail verstuurt, raden we je aan om van de brief een pdf te maken en ‘m samen met je cv als bijlage mee te sturen. Je brief kun je dan gewoon opstellen zoals je dat gewend bent te doen volgens de briefconventies. Hier hoort dus ook het volledige adres van de ontvanger bij, inclusief e-mailadres.

In het begeleidend mailtje zet je heel kort, maar wel beleefd, op welke functie je solliciteert én je verwijst naar de bijlagen voor meer informatie.

Lees hier meer over het schrijven van e-mails:

Zo maak je een e-mail en e-zine
E-mailregels
‘Spreektaal tijdens het schrijven’
Klantvriendelijke brieven: 5 vuistregels
Formuleren van beeldschermteksten
Boek: Internationale zakenbrieven
Training: Klantgericht brieven schrijven

Reageer op dit artikel