vraag & antwoord

Digi-taal: schrijven voor de digitale lezer

Taal en communiceren

Lees ook

“Ik stuur veel mails naar grote groepen collega’s. Maar ze worden slecht gelezen. Hoe zorg ik ervoor dat ze mijn e-mails wel lezen?”

Schrijven voor de digitale lezer is een uitdaging. Jacob Nielsen, de ‘guru of web page usability’ stelt het zo: “How users read on the web? They don’t.”

Er komt dus heel wat bij kijken om een digitale lezer te verleiden tot lezen. Waar moet je op letten? Een heldere structuur, informatieve koppen, scanbare zinnen en het gebruik van signaalwoorden. Dat zijn maar een paar technieken die je tekst digitaal-proof maken.

Kern voorop: frontloading

Een heldere structuur betekent in elk geval frontloading. Je zet de kern van je tekst aan het begin. Dat begin leest zelfs de heel snelle lezer. Vindt hij het belangrijk dan leest hij verder. Zo niet, dan haakt hij af. Geen punt, de kern heeft hij gelezen. Wat vind je van deze mail? Is dit frontloading? 1. De directie heeft besloten de kantine te verbouwen. 2. De laatste jaren krijgt onze kantine steeds meer bezoekers. 3. De bezoekers van onze kantine hebben behoefte aan een grotere variëteit aan etenswaren. 4. De huidige kantine biedt weinig mogelijkheden. 5. Helaas moeten we een paar dagen sluiten. 6. Op 4, 5 en 6 maart kunt u niet in de kantine terecht. De volgorde van de zinnen is geen frontloading. De belangrijkste zin is namelijk de laatste zin. De kans is groot dat de lezer hier na de eerste zin afhaakt. De belangrijkste boodschap heeft hij dan nog niet gelezen: 4, 5 en 6 maart is de kantine dicht. De beste volgorde is dus 6, 2, 3, 4, 1 en 5.

Meer weten over digitale teksten?

Feedback geven en krijgen over teksten
‘Spreektaal’ tijdens het schrijven
10 tips voor webschrijven [Vakbase]
Zo schrijf je pakkende teksten [Vakbase]
Digitale teksten schrijven [workshop]

Reageer op dit artikel