vraag & antwoord

Als Roodkapje eraan komt…

Taal en communiceren

Een tijdje geleden las ik een stuk uit het verhaal van Roodkapje. Ik stuitte op de zin Als Roodkapje er aankomt… Wat de schrijver hier bedoelt, kun je waarschijnlijk wel raden. Als Roodkapje aankomt bij grootmoeder dan heeft de wolf haar opgegeten en haar kleren aangedaan. Zo wacht hij Roodkapje op om ook haar op […]

Een tijdje geleden las ik een stuk uit het verhaal van Roodkapje. Ik stuitte op de zin Als Roodkapje er aankomt… Wat de schrijver hier bedoelt, kun je waarschijnlijk wel raden. Als Roodkapje aankomt bij grootmoeder dan heeft de wolf haar opgegeten en haar kleren aangedaan. Zo wacht hij Roodkapje op om ook haar op te smullen. Maar stel nu dat de schrijver zich had vergist en dit had geschreven:

Als Roodkapje eraan komt,…

Ai, deze beginzin suggereert een heel ander verloop van het verhaal. Waar komt Roodkapje aan? En verandert ze dan in een rots? Of opent de poort van het kasteel zich dan?

Waar wil ze nu naartoe, vraag je je misschien af. Ik merk steeds vaker dat mensen de juiste spelling afdoen als iets wat de verantwoordelijkheid is van de spellingchecker. Iets ook waar zij zich niet zo druk om hoeven te maken omdat het toch ‘om de inhoud van de tekst gaat’. Allebei punten waar ik me in kan vinden, maar die niet impliceren dat de spelling van ondergeschikt belang is. Absoluut niet, zou ik zelfs willen zeggen.

Verwarring door spelfouten

Allereerst kunnen spelling- en grammaticale fouten zorgen voor verkeerd begrip van de tekst. Dat is wat er in het voorbeeld van Roodkapje gebeurt. Lees ik Als Roodkapje eraan komt,… dan verwacht ik dat het meisje iets aanraakt wat ernstige gevolgen heeft. Als lezer word ik op het verkeerde been gezet.

In een sprookje kan dat voor een verrassende wending zorgen, maar in je zakelijke tekst wil je dat natuurlijk niet.

Maar fouten in de spelling of grammatica hebben nog een ander nadeel. Ze geven een boodschap af die je liever niet wilt. Je lezer koppelt een oordeel over jouw kwaliteiten aan die fout. Terecht? Nee, waarschijnlijk niet. We maken allemaal fouten en daar is niks mis mee. Maar je wilt dat natuurlijk liever voorkomen. Daarnaast wek je de indruk dat je de tekst even snel hebt geschreven. Of in elk geval dat je niet de moeite hebt genomen om hem rustig na te lezen. En daar houden lezers niet van. Ze willen het gevoel hebben dat je veel aandacht hebt besteed aan wat je hen voorschotelt.

Check jouw kennis

Oppassen dus! Voorkom onzorgvuldigheden in je zakelijke communicatie. Geef je tekst op alle fronten de aandacht die hij nodig heeft. Wil je checken of jouw grammaticale kennis up-to-date is en wil je de regels opfrissen? Kom dan naar de workshop Eerste hulp bij taalkwesties. In tweeëneenhalf uur word je heel veel wijzer en vooral: een stuk zekerder van je zaak!

Op te smullen

Heb je je tijdens het lezen van dit artikel afgevraagd of ‘op te smullen’ uit de eerste alinea fout is? Dan lijkt me dat een overtuigend bewijs dat fouten in een tekst de aandacht van de lezer afleiden.

Lees ook

Zakelijk schrijven met emotie
Piramideschrijven: zo bereik je je doel
Handlen of handelen?

Verdieping

25 elementaire schrijfregels [vakbase]
Zo schrijf je pakkende teksten [vakbase]
Eerste hulp bij taalkwesties
[workshop]
Kei in taal [training]

Reageer op dit artikel