vraag & antwoord

Zakelijk bloggen: waar blog je over?

Taal en communiceren

Wil je aan de slag met zakelijk bloggen? Prima idee, want die extra exposure voor je bedrijf kan geen kwaad. Maar… waar blog je over? Blogexpert Elja Daae geeft je een aantal tips om te starten.

Zakelijk bloggen: waar blog je over?

Stap 1: de focus van je blog bepalen. Wat wil je doen voor de klant? “Als je bijvoorbeeld werkt voor een hotel, kan het leuk zijn om wat te vertellen over de nieuwste ontwikkelingen op hotelgebied of verslagen te plaatsen over de beurzen waar jullie zijn geweest. Dat hoeft geen lang verhaal te worden, maar laat gewoon zien dat je bezig bent met de nieuwste ontwikkelingen en dat je enthousiast bent over je vakgebied.”

Anekdotes

Wat ook leuk en interessant is: anekdotes vertellen. Hoe heb je de problemen van een bepaalde klant opgelost? Let er daarbij wel op dat het geen reclameverhaal wordt. “Het is gemakkelijk om te zeggen: wij hebben net een website opgeleverd voor deze grote klant. Maar dat is op zichzelf totaal niet interessant voor de lezer. Wat wel boeiend is: iets vertellen over hoe het traject verliep en wat je hebt ervaren als een uitdaging. Daar kunnen mensen zich in herkennen en daar leren ze iets van.”

Niche

Het kan ook helpen om bij het opzetten van je zakelijke blog na te denken over een niche. Biedt je bedrijf iets dat speciaal is, dat bij anderen niet te verkrijgen is? Dat kun je in je voordeel gebruiken. “Als je een blog weet op te bouwen die zich richt op een specifiek onderwerp, helpt het je om richting te geven aan je blog. Daarnaast vergroot je de kans dat je binnen Google goed vindbaar bent als mensen op dat onderwerp zoeken.”

Geen pr-praatjes

Pas wel op dat je die niche niet te ver doorvoert, want je moet wel enthousiast kunnen blijven schrijven over een bepaald onderwerp. Je moet het echt leuk vinden. “Authentiek zijn is heel belangrijk bij het zakelijk bloggen,” zegt Elja. “Blijf dicht bij je bedrijfscultuur en dicht bij jezelf. Je ziet vaak van die corporate blogs die vol staan met pr-praatjes. Jammer, want daardoor wordt het heel onpersoonlijk. Probeer juist te schrijven zoals je normaal ook zou praten, zeker als je iets uitlegt. Mensen hebben vaak het gevoel dat ze heel formeel moeten zijn, maar dat hoeft niet. Het is leuker om echt het menselijke aspect van het verhaal te lezen.”

Zelf aan de slag met bloggen

Laat jezelf zien, schrijf een blog! Ga met trainer Judith Winterkamp aan de slag en leer de fijne kneepjes in haar workshop Bloggen voor de managementassistent tijdens de Workshopdagen.

Verdieping

4 tijdbesparende tips voor zakelijk bloggen (Vakbase)
Digitale teksten schrijven

 

Reageer op dit artikel