vraag & antwoord

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Taal en communiceren

Als je een persbericht verstuurt, wil je natuurlijk graag dat media het oppakken. Maar redacties krijgen dagelijks ladingen e-mails binnen. Hoe voorkom je dat jouw berichten ongelezen in de prullenbak belanden? De redactie van Management Support geeft een aantal tips en trucs.

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Als je wilt dat media je persbericht oppikken en er iets mee doen, is er één hoofdregel: het bericht moet nieuwswaardig zijn en/of relevant voor de doelgroep van het vakblad. Dat lijkt een dooddoener, maar het zal je verbazen hoe vaak je als redactie e-mails binnenkrijgt die totaal niet met de doelgroep van je blad te maken hebben. Om een voorbeeld uit de praktijk van Management Support te noemen: ik denk niet dat secretaressen erg geïnteresseerd zijn in de nieuwste ontwikkelingen op warmtepompgebied. Denk dus niet ‘ik stuur de e-mail naar zoveel mogelijk mensen op, niet geschoten is altijd mis’, want dat leidt alleen maar tot irritatie. Bekijk in plaats daarvan van tevoren voor welke media (of relaties) dit bericht geschikt is en stuur gerichte mailings uit.

De 5 W’s

Maar voor het zover is, moet je natuurlijk eerst het persbericht maken. Probeer bij het opstellen de volgende vijf basisvragen te beantwoorden:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer

Dit zijn de 5 W’s zoals ze in de journalistieke wereld worden genoemd. De 5 W’s moeten in de eerste paar regels worden beantwoord, zodat meteen duidelijk is waar je bericht over gaat. 

Kort houden

Ook heel belangrijk: houd het kort! Een persbericht mag bij voorkeur niet langer zijn dan een A4-tje. Wat nog mooier is: als je je bericht ‘modulair’ aanbiedt. Zet bijvoorbeeld een toolkit op de bedrijfswebsite. In het persbericht geef je dan een korte teaser, een basisbericht of een intro, en de journalist die meer wil weten kan in de toolkit foto’s downloaden, een factsheet en quotes.

Bijlagen

Als je werkt met een toolkit, hoef je geen attachments aan de e-mail toe te voegen. Maar is dat niet het geval, dan is het belangrijk om in ieder geval een goede foto mee te sturen die geschikt is voor (online) publicatie. Het liefst met een bestandsgrootte van minimaal 1 MB, dan is de foto sowieso bruikbaar. Op deze manier faciliteer je de journalist die jouw persbericht oppikt (want die hoeft niet apart te bellen om een foto op te vragen) en bespaar je jezelf een telefoontje (scheelt jou ook weer tijd).

Mocht de journalist toch een vraag hebben, dan is het handig als er contactpersonen onder het persbericht staan. Vermeld dus onderaan namen en telefoonnummers van de betreffende personen. Zorg er wel voor dat zij van te voren geïnstrueerd zijn en weten waar ze het over hebben als de journalist opbelt met een vraag.

Onderwerpsregel

Goed, je persbericht is af. Nu komt het allerbelangrijkste: de onderwerpsregel. Je kunt nog zo’n mooi persbericht hebben, maar als je onderwerpsregel slecht is, wordt de e-mail niet eens geopend en is al je werk voor niets geweest. Hoe kies je nu die perfecte titel? Tip: Focus je op het nieuws waarvan je wilt dat journalisten het oppakken. Maak de onderwerpsregel ook niet te lang. Wanneer de titel afbreekt of slechts half leesbaar is, wordt de e-mail vaak al weggegooid. Als lezer moet je in één oogopslag kunnen zien waar het bericht over gaat.

Laatste check

Nu is je mailing in principe klaar voor verzending. Maar één ding: doe nog een laatste check voor het persbericht er definitief uitgaat. Check niet alleen op spelfouten, maar controleer ook de namen en contactgegevens van de vermelde personen in het persbericht. Probeer te voorkomen dat je persbericht er een tweede keer uit moet, maar dan met een CORRECTIE of HERZIENING in de titel erbij. Want daar worden redacties niet blij van.

Aan de andere kant: als je bovenstaande tips opvolgt en een kort, maar krachtig persbericht opstelt met leuke quotes, de juiste contactpersonen toevoegt en ook nog een foto bijvoegt, dan kan het zomaar zijn dat je je persbericht online of in een blad terugvindt.

Reageer op dit artikel