vraag & antwoord

Werkdilemma: ‘Ik word genegeerd. Wat te doen?’

Taal en communiceren

Werkdilemma: ‘Ik word genegeerd. Wat te doen?’

Iedereen zit weleens met een werkdilemma. Een medewerkster cliëntenadministratie heeft het gevoel dat ze wordt genegeerd. Wat kan ze hieraan doen? Help jij je vakgenoot uit de brand?!

Nataschja Steendam-Timmer, die bij een grote zorginstelling werk, stuurde voor onze nieuwe rubriek Werkdilemma de volgende vraag in:

“Mijn collega en ik doen hetzelfde werk. Zij werkt hier 25 jaar en ik werk op deze locatie 4 jaar (16 jaar bij deze werkgever). Pas geleden nodigde onze locatiemanager alleen mijn collega uit voor een overleg en legde diezelfde dag vragen/verzoeken alleen bij haar neer. Het gebeurt vaker dat collega’s binnenkomen en zich alleen tot mijn collega richten. Doordat zij hier al 25 jaar werkt, is zij een vertrouwd gezicht. Daar kan ik wel in komen maar het voelt weleens naar, alsof ik genegeerd word. Nu ook de manager, die dat anders niet doet, zich alleen tot haar richt, voel ik mij boos worden. Zal ik hier een opmerking over maken of er niets mee doen en het maar naast mij neerleggen?”

Het advies aan Nataschja


Durf voor jezelf op te komen

Onlangs ben ik zelf bij een nieuwe werkgever begonnen. Ik heb meegemaakt dat collega’s een vraag bij mijn collega-secretaresse (die er al drie jaar werkt) neerleggen (waar ik bij zit), of dat de vraag aan mij gesteld werd en zij antwoord gaf. Ook wordt de vraag weleens “open aan ons bureau gegooid”.

Ik ben zelf assertief genoeg om:

  • Degene in kwestie (onder wie de clustermanager) hierop aan te spreken: ‘Wil je alsjeblieft een vraag aan één van ons tweeën te stellen? En niet open aan het bureau gooien waardoor er situaties ontstaan die kunnen irriteren.’
  • Ook heb ik mijn collega gevraagd om mij te laten antwoorden. Hierdoor word ik gedwongen processen uit te zoeken of wijzer te worden, waardoor ik de volgende keer zelf de vraag kan beantwoorden.

Kortom, durf te communiceren en voor jezelf op te komen. Hiermee zorg je dat je zichtbaar wordt en creëer je duidelijkheid. Succes!

Secretaresse van een gemeente (naam bekend bij redactie)

Maak het bespreekbaar

Jouw dilemma is voor veel mensen waarschijnlijk heel herkenbaar. Als iemand langer op een werkplek zit, krijgt die persoon sneller taken toegewezen. Collega’s kennen haar/zijn werkwijze en hebben vertrouwen opgebouwd. Maar… als het voor jou een probleem wordt, kun je hier best iets van zeggen. Zolang je niets zegt bereik je ook niets, dus geef aan dat je taakverrijking wil. Bespreek met je collega dat jij ook die taken kan verrichten. Heel graag zelfs. Misschien ontlast je haar er zelfs tot op zekere hoogte mee. Voer vernieuwingen in en laat aan andere collega’s blijken dat ze ook bij jou zaken ‘veilig’ kunnen droppen. Bespreek het ook met je manager. Daarmee toon je dat je proactief te werk gaat en van meerwaarde bent. Zet stappen en wacht niet af.
Soms wil iemand de taken niet delegeren – om uiteenlopende redenen: jaloers gedrag, bezitterigheid of uit bescherming (zodat het altijd goed gebeurt). Maak ook dit bespreekbaar en bewijs het tegendeel. Ontdek nieuwe werkwijzen en communiceer dit met collega’s. Ze zijn echt blij met je!

Zelfstandig virtual assistant (naam bekend bij de redactie)

Heb jij ook een werkdilemma?

Mail je werkdilemma naar: murielkleisterlee@vakmedianet.nl. Indien gewenst publiceren wij jouw dilemma anoniem. Om de mensen die reageren duidelijkheid te geven over je situatie, zullen we wel altijd iets vermelden in de trant van: een secretaresse bij een overheidsorganisatie of een officemanager bij een commercieel bedrijf.

Reageer op dit artikel