checklist

Actiedoelen formuleren [Vakbase]

Coördineren

Van een huidige situatie naar een gewenste situatie

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe jouw gewenste situatie eruit ziet in vergelijking met de huidige situatie. Als je de verschillen kent, kun je doelen gaan stellen om de gewenste situatie te gaan behalen. Je maakt als het ware een plan van aanpak. Hieronder het stappenplan voor het stellen van concrete actiedoelen. Dit stappenplan vergroot de slagingskans van het behalen van je doel.

Stappenplan doelen formuleren

Stap 1
Je doel begint met: Ik wil graag…
Een doelformulering is namelijk een beschrijving van iets dat je wilt bereiken.

Stap 2
Je formuleert het doel positief. Wat wil je wel? Onze hersenen kunnen niets met een ontkenning. Als je tegen jezelf zegt: ‘Denk niet aan een roze olifant’, dan doe je dat juist wel. Met andere woorden: als je jezelf een doel stelt, is het effectiever om dat op een positieve manier te doen: wat wil je wél?

Bijvoorbeeld:
Niet: ‘Ik wil niet zo’n drukke agenda.’
Maar: ‘Ik wil drie afspraken op één dag.’

Niet: ‘Ik wil niet zo laat naar huis elke dag.’
Maar: ‘Ik wil elke dag om vijf uur naar huis.’

Stap 3
Je visualiseert het doel en maakt er in je hoofd een film van. Als dat niet lukt, is je doel nog te vaag. Dan lukt het natuurlijk ook niet om je doel te halen. Verklein dan je doel. Wat is de eerste stap die je kunt zetten op weg naar je einddoel? Visualiseer dan die eerste stap.

Stap 4
Het is je eigen doel, dus de middelen om er te komen heb je zelf tot je beschikking of je kunt deze tot je beschikking krijgen: je bent zelf eigenaar van jouw doel. De invloed om jouw doel te behalen ligt bij jou en niet bij iemand anders.

Stap 5
Het doel past bij je, het is goed voor je en het past bij je overige doelen. Dit kun je nagaan door je in te leven met je gevoel in de ‘gefilmde’ situatie die er zal zijn, wanneer je je doel hebt bereikt. Let ook op de mensen in je omgeving, zijn die ook blij als jij je doel hebt behaald? Als je je doel hebt behaald, zijn er dingen die je misschien gaat missen? Geeft deze inleving een goed gevoel, dan is dit doel goed voor je. Voelt het niet goed, dan past het doel op dit moment niet bij je. Het past dan niet bij jezelf of de mensen om je heen.

Stap 6
Wat is de eerste stap die je kunt zetten op weg naar je einddoel?

Nu aan de slag met jouw persoonlijke doelen, zodat je in jouw functie in jouw kracht staat.

1. Plan iedere dag vijf minuten de tijd in om te bepalen of je met de juiste dingen bezig bent.

2. Gebruik de zes stappen van het formuleren van doelen.

3. Kies doelen die aansluiten op jouw talenten en kernwaarden.

Meer weten?
www.stephencovey.com
http://tests.psychologiemagazine.nl/Persoonlijkheid/Test%20Wie%20ben%20ik

Reageer op dit artikel