checklist

Je concentratieplafond

Coördineren

De één kan drie kwartier achter elkaar geconcentreerd werken, de ander twintig minuten. Daarna raken we door het minste geringste afgeleid. Onze hersenen zitten vol. Een verklaring hiervoor kan zijn dat je te lang geconcentreerd hebt zitten werken. Oftewel: je concentratieplafond is (allang) bereikt. Neem dan even afstand.Hoelang kunje geconcentreerd werken? De volgende signalen geven aan […]

De één kan drie kwartier achter elkaar geconcentreerd werken, de ander twintig minuten. Daarna raken we door het minste geringste afgeleid. Onze hersenen zitten vol. Een verklaring hiervoor kan zijn dat je te lang geconcentreerd hebt zitten werken. Oftewel: je concentratieplafond is (allang) bereikt. Neem dan even afstand.Hoelang kunje geconcentreerd werken? De volgende signalen geven aan dat je plafond bereikt is:

    • Je hebt ineens zin te googlen op zoek naar een weekenduitje.
    • Je zoekt een excuus om even van je plaats te lopen.
    • Je gaat zitten gapen.

 

Door je concentratieboog te meten, kun je je ritme hierop afstemmen.

Hoe doe je dat?

    • Simpelweg door dit bewust te timen (met een timer of een horloge) als je met een klus begint waaraan je geconcentreerd wilt werken, zoals het uitwerken van notulen.
    • Zodra je merkt dat je ergens anders bent met je gedachten, kijk je direct hoeveel tijd er is verstreken en noteer je de tijdsduur.
    • Herhaal het timen een keer of tien, want er zijn natuurlijk andere redenen om afgeleid te raken (bijvoorbeeld een collega die je iets komt vragen).
    • Het gemiddelde laat je zien hoelang je gemiddeld aan één stuk kunt werken.

 

Stel, je gemiddelde concentratietijd is twintig minuten. Dan:

    • hak je je werkzaamheden op in kleine stukken van een kwartier (deelklussen);
    • pauzeer je na een klus even;
    • en begin je weer fris aan de volgende klus.

 

Ideetjes voor zo’n minipauze:

    • Even de winkel bellen en vragen of de nieuwe collectie al binnen is.
    • Een patience leggen op de computer.
    • Foto’s sorteren in je mobiel of oude berichten verwijderen.
    • Nergens aan denken of niets doen: lekker naar buiten kijken.
    • Een paar grappige filmpjes op YouTube bekijken.
    • Even bewegen. Even weg van je werkplek.

 

The Secret Workout

    • Zet beide voeten bewust naast elkaar op de grond en je handen op het toetsenbord.
    • Trek afwisselend je tenen en je hielen omhoog.
    • Druk je knieën een paar keer stevig tegen elkaar.
    • Span en ontspan je bilspieren.
    • Trek beide schouders naar achteren.
    • Strek alle tien je vingers zo ver mogelijk uit.
    • Glimlach.

 

Bron: Timemanagement: slim omgaan met uw werktijd (TaalAnker 84), Leid Oudemans 

 

Training: Timemanagement
Lezen: Meer Power met Timemanagement 3.0

Reageer op dit artikel