checklist

ICT-tip: pdf maken via Gmail

Digitaal werken

Een handig trucje

Er zijn veel trucs om pdf-documenten te maken. Makkelijkste is het om een pdf-printer te installeren, bijvoorbeeld PrimoPDF of PDFCreator. Hierbij wordt een virtuele printer geïnstalleerd. Alles wat je afdrukt naar deze printer, wordt opgeslagen als pdf-bestand. Handig, maar het nadeel is dat je dus eerst iets moet installeren.

Een andere handige manier, zonder installatie, is om het via Gmail en Google Docs te doen:

– Mail een Word-document dat je wilt omzetten naar pdf als bijlage naar je eigen Gmail-adres.
– Open het mailtje vanuit je Postvak In (of Alle berichten) en klik bij de bijlageopties op Openen als Google-document. Het document wordt geopend in de online tekstverwerker Google Docs.
– Kies in het Google Docs-menu Bestand / Bestand downloaden als / Pdf-document en je kunt je bestand downloaden als pdf.

Deze truc werkt ook voor Excel-bestanden. De laatste MS Office-versie wordt echter nog niet ondersteund. Docx- en xlsx-bestanden kun je daarom nog niet openen met Google Docs.

Automatisch door een pdf scrollen
Passages onleesbaar maken voor iemand anders in een Word-document
Outlook-tip: CC’s in een andere kleur
Boek: Secretaresse als informatiemanager
Training: E-learning sneltoetsen (doe de demo!)

Reageer op dit artikel