checklist

Onderwerp wijzigen van ontvangen mail

Digitaal werken

Je hebt vast wel eens een mailtje ontvangen zonder onderwerp, of iets als: ‘Re: RE: FW: RE Betr. FW: RE:’. Daar kun je natuurlijk niets mee als je dit wilt archiveren. Hoe wel?

Onderwerp wijzigen van ontvangen mail

De oplossing voor dit – voor veel managementassistenten – bekende probleem is eigenlijk heel erg simpel: pas gewoon het onderwerp aan!

Als je de mail een relevant onderwerp hebt toegekend, kun je deze namelijk gemakkelijk terugvinden. Niet meer urenlang door je inbox scrollen, maar mails eenvoudig terugvinden op het juiste trefwoord.

 

Redenen om aan te passen

Er zijn verschillende goede redenen om het onderwerp aan te passen:

  • om het onderwerp relevant te maken;
  • om aan te geven wat je met de mail hebt gedaan;
  • om aan te geven wat je met de mail moet doen;
  • om aan te geven wie iets met de mail moet doen als het een gedeelde mailbox betreft (dit kan eventueel ook met vlaggen of categorieën).

Manieren om aan te passen

Er zijn verschillende manieren om het onderwerp van een mail aan te passen. De gemakkelijkste is door de mail te openen door erop te dubbelklikken. Selecteer de tekst die in het onderwerp staat en typ er iets anders in. Het lijkt alsof je niets kunt aanpassen, maar het tegendeel is waar.

Je kunt een onderwerp ook aanpassen zonder de mail te openen. Hiervoor moet je eerst de directe celbewerking aanzetten. Dit doe je als volgt:

  • kies in Postvak In ‘Beeld’
  • kies dan ‘Rangschikken op’
  • vervolgens kies je ‘Aangepast’.
  • ga dan naar ‘Overige instellingen’.
  • schakel hier het selectievak ‘Directe celbewerking toegestaan’ in.

Werk je met de Engelstalige versie van Office? Dan is het als volgt: View – Arrange by – Custom – Other settings – Allow incell editing.

Meer lezen over dit onderwerp:

Word ook expert in Outlook

Ben jij al een held met Outlook, maar denk je dat het nog beter kan? Word dan een Outlook-pro! Na het volgen van deze Outlook-experttraining ken je nog meer slimme functies, weet jij als geen ander vergaderingen te plannen en kun je álles vinden.

Reageer op dit artikel