checklist

De beste zoekresultaten vinden in Google

Digitaal werken

Google is nog altijd veruit de belangrijkste zoekmachine. Je hoeft weinig trucs uit te halen om tot goede zoekresultaten te komen. Maar wat kun je doen om nog beter te vinden wat je zoekt? En bestaan er alternatieve zoekmachines die misschien ook de moeite waard zijn?

De beste zoekresultaten vinden in Google

Wil je de beste zoekresultaten, dan is de zoekmachine van Google nog steeds één van de beste opties. Maar de meeste gebruikers zoeken eigenlijk te eenvoudig, met slechts een paar trefwoorden en beperkte filteropties. Het is de kunst om op de juiste plekken te zoeken, niet in het wilde weg, en weinig te vinden, maar wél betrouwbare en relevante gegevens.
Google haalt ook zelf wat trucs uit, die overigens niet iedereen waardeert. Zo krijg je veel gesponsorde resultaten, waar veel gebruikers zelfs vaker op klikken dan op een ‘gewoon’ resultaat. Ook gaat Google steeds verder in het personaliseren van resultaten. Door te achterhalen wat je persoonlijke interesses zijn, probeert de zoekmachine de relevantie van zoekresultaten te verbeteren. Veel alternatieve zoekmachines richten zich dan ook vooral op een verbeterde privacy.

Om te zorgen dat de zoekresultaten minder door de zoekmachine worden bepaald, is het in ieder geval raadzaam om zélf nauwkeuriger aan te geven wat je zoekt. Zo kun je de relevantie van je zoekresultaten flink verhogen, wat ook meteen tijdwinst oplevert.

Speciale zoekopdrachten
Sommige zoekopdrachten in Google geven al direct een helder antwoord op je vraag. Tik bijvoorbeeld ‘weer Amsterdam’ in en je krijgt een gedetailleerde meerdaagse weersvoorspelling voor Amsterdam te zien. Met ‘Birdman Haarlem’ kun je zien wanneer die film in de bioscopen in Haarlem draait. Ook zoekopdrachten als ‘tijd new york’, ‘4 dollar in euro’, ‘aandeel Philips’ geven direct een bruikbaar resultaat zonder dat je verder hoeft te klikken. Ook berekeningen zoals ‘6*45’ worden direct uitgevoerd. Er wordt zelfs een uitgebreide rekenmachine in je browser getoond om verdere berekeningen op los te laten.

Leestekens en symbolen
Google probeert zo slim mogelijk te zoeken, waardoor niet alle leestekens en symbolen die je kunt gebruiken echt effect hebben. De belangrijkste, die we hieronder noemen, kunnen wel goed helpen om het zoekresultaat te filteren.

Alle woorden die je opgeeft, worden meegenomen in de zoekopdracht. Het is dus niet nodig het woordje AND te gebruiken in de zoekopdracht. Wel kun je eventueel OR gebruiken, in hoofdletters, als maar voor één van de twee woorden een match nodig is. Als alternatief kun je ook een staand streepje (‘|’) gebruiken.

manager OR leidinggevende

Wil je dat een bepaald woord juist niet in het zoekresultaat voorkomt, dan kun je er een minteken voor zetten, zoals in het voorbeeld hieronder. Het is vooral handig bij woorden die meerdere betekenissen hebben, zoals het woordje bank dat naar een financiële instelling kan verwijzen, maar ook naar een meubelstuk. Met het minteken kun je de ongewenste resultaten uitsluiten.

bank -meubel -wonen

Als je wilt dat een woordgroep beslist in het zoekresultaat voorkomt dan kun je dubbele aanhalingstekens gebruiken, zoals in het voorbeeld hieronder. Het gedeelte tussen aanhalingstekens moet precies zoals het er staat in de gevonden artikelen voorkomen. De woorden moeten bovendien precies in diezelfde volgorde staan. Handig om bijvoorbeeld een bepaalde quote te achterhalen. Je kunt ook individuele woorden tussen dubbele aanhalingstekens zetten om er zeker van te zijn dat dat woord niet wordt overgeslagen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de andere woorden (die voor jou minder belangrijk kunnen zijn) veel vaker voorkomen.

“knowledge is power”

management support “magazine”

Je kunt handig een sterretje als joker gebruiken voor een onbekende term. De lege ruimte wordt daarmee ingevuld. Dit is ook prima te combineren met de dubbele aanhalingstekens, bijvoorbeeld als je een deel van een bekende uitdrukking bent vergeten zoals in het onderstaande voorbeeld.

“wie het * niet eert”

Door twee punten zonder spaties tussen getallen te zetten, krijg je resultaten met waardes in dat bereik. Dit kun je gebruiken voor bijvoorbeeld datums, prijzen en afmetingen.

Overstroming 1950..1955

Een optie die nog wel eens van pas kan komen is AROUND(n) voor een zogenaamde proximity search. Hiermee geef je aan dat de twee zoekwoorden maximaal ‘n’ woorden van elkaar verwijderd moeten zijn. Ook hier moet AROUND in hoofdletters worden geschreven. Het komt vooral van pas als je geïnteresseerd bent in de relatie tussen de twee zoekwoorden, zeker als één van die twee zoekwoorden nogal dominant aanwezig is.

“manager” AROUND(3) “ontslagvergoeding”

Zoekoperatoren toepassen
Een goede manier om het zoekresultaat te verfijnen is het gebruik van zoekoperators. Handig als je zoekt naar alleen Belgische websites, alleen pdf-bestanden naar boven wilt halen of de definitie van een bepaald woord wilt opzoeken. De handigste noemen we hieronder.

Met site: kun je zoeken binnen een bepaalde website. De onderstaande opdracht zoekt het woord ‘manager’ op de website van dit blad. Je kunt hier ook handig gebruik van maken als een bepaalde website geen (of geen goede) eigen zoekmachine heeft. Ook handig: door hier bijvoorbeeld .nl of .be in te vullen kun je zoeken binnen Nederlandse of Belgische websites.

manager site:managementsupport.nl

Met filetype: kun je zoeken naar bestanden van een bepaald formaat. De belangrijkste bestandsformaten om op te zoeken zijn pdf voor pdf-bestanden, ppt voor PowerPoint-bestanden, xls (of xlsx) voor Excel-bestanden en doc (of docx) voor Word-documenten. Bij het onderstaande voorbeeld wordt specifiek naar pdf-bestanden gezocht waarin de woorden ‘evenementen organiseren’ voorkomen.

evenementen organiseren filetype:pdf

Met intitle: Als je wilt dat een zoekwoord in de titel van een artikel voorkomt, kun je de optie intitle: gebruiken. Zo kun je vermijden dat miljoenen artikelen met het woord manager naar boven komen. Alleen artikelen met het woord in de titel komen naar voren en zijn waarschijnlijk ook een stuk relevanter.

Met allintitle: Bij meerdere zoektermen achter elkaar kun je op vergelijkbare wijze allintitle: gebruiken. Wil je dat het zoekwoord in de url voorkomt dan gebruik je inurl: of, bij meerdere zoekwoorden, allinurl:.

intitle:evenement

allintitle:evenement organiseren

inurl:evenement

allinurl:evenement organiseren

Met define: Wil je weten wat een bepaald begrip betekent dan kun je handig de optie define: gebruiken. Google zoekt dan de definitie voor je op, meestal bij Wikipedia. Tevens krijg je relevante zoekresultaten te zien.

define:manager

De optie related: kan van pas komen als je gerelateerde websites zoekt. Bij het onderstaande voorbeeld vind je in de zoekresultaten websites die over hetzelfde onderwerp gaan als de website van dit blad.

related:managementsupport.nl

Krachtig zoeken lukt vooral door de bovenstaande trucs te combineren, zoals in het voorbeeld hieronder.

manager AROUND(3) ontslagvergoeding site:rijksoverheid.nl filetype:pdf

Een handig trucje dat je nog kunt toepassen om artikelen op datum te zoeken is de volgende: doe een zoekactie in Google en voeg onderstaande regel toe achter de link in de adresbalk. Achter d zet je het aantal dagen dat je terug wilt zoeken, in dit voorbeeld 14 dagen. Google zal hierna artikelen van de laatste 14 dagen laten zien en bovendien een extra balk presenteren waarmee je het datumbereik nog kunt aanpassen.

&as_qdr=d14

Een digitale expert worden? Bekijk dan eens Powersecretaresse Digitaal.

Reageer op dit artikel